16 juli - Bezoek aan Auschwitz en Birkenau

16 juli 2017 - Auschwitz, Polen

Alles acher 4 voudig hekwerk met 400 watt stroom er op. De poort met ARBEIT MACHT FREIAls je in Krakau bent hoor ook naar het concentratiekamp Auschwitz te gaan, ik heb helemaal niets met oorlogen en alles wat daar om heen hangt, maar dit wilde ik toch niet missen.

Rond kwart voor negen opgehaald door een minibus bij het hotel, na nog een paar mensen te hebben opgehaald zet het busje koers richting Auschwitz een tochtje van 60 kilometer waar we meer dan een uur over doen, onderweg hebben we al een opwarmer want we krijgen een film te zien over de oorlog en alles wat daar mee samen hangt en dan vooral. hoe met de joden is omgegaan.

Als we aankomen moeten we nog op een paar busjes van dezelfde organisatie wachten voor we door de scanner gaan en het kamp in kunnen. Heel bijzonder de vrouw waar we gisteren de wandeling door het Joodse Kwartier hebben gemaakt zit nu ook weer in de groep. We hebben beide excursies op verschillende plekken geboekt en toch zitten we nu weer bij elkaar in de groep, en dat terwijl per dag 8000 mensen deze excursie boeken.

Als we door de scanner zijn gegaan en het kamp binnen zijn worden we allemaal voorzien van geluidsapparatuur zodat we overal onze gids kunnen horen. Hierna gaan we door de bekende poort met de bekende tekst “ARBEIT MACHT FREI” iets wat hier echt niet op ging. De gids vertelt veel over hetgeen hier is gebeurd. Wat een ellende en misbruik van mensen, vooral joden, dat mensen tot zulke wreedheden in staat zijn. Dingen die hun zijn voorgespiegeld door een paar op macht beluste idioten. Hitler met zijn “vrienden”, maar tegenwoordig lopen er ook weer gevaarlijke mensen rond op de wereld. Ook het feit dat tijdens de oorlog de geallieerden veel meer wisten van wat hier allemaal gebeurde, maar er hun schouders over op haalden, vind ik wel heel vreemd. Zoals gezegd ik heb niets met alles wat met oorlog heeft te maken maar ik ben wel blij dat ik dit heb gezien en weer wat meer heb gehoord, sommige dingen wist ik wel andere niet. Na Auschwitz (6000 m2) zijn we naar Birkenau gegaan (60.000 m2) waar de Duitsers nog meer mensen konden vernietigen met grotere gaskamers en ovens (totaal 1,3 miljoen mensen zijn hier vermoord). Deze zijn echter niet meer te zien omdat de Duitsers deze hebben opgeblazen toen ze hier met de bevrijding werden overmeesterd, geprobeerd om hun wreedheden uit te wissen. Van de vele barakken die hier stonden staan er nog wel veel, maar ook hier zijn er veel vernietigd. Na het bezoek aan beide kampen worden we weer terug gebracht naar ons hotel waar we rond vier uur weer aankomen. Vanavond weer lekker gegeten in het oude centrum en genoten van een mooi stuk muziek wat een straatband maakte op het grote plein.Wachttorens in de muur die alles weer omheind   Birkenau   Met deze veewagens gingen honderden mensen gelijk naar de vernietigingsovens   Slaapplaatsen, 5 tot 8 mensen per vak.

1. H J van Heerde:
    18 juli 2017
    Ga je nog naar de zoutmijnen ??
    Moet je echt doen dat is fantastische
  2. Jannes:
    19 juli 2017
    Helaas, we hadden maar twee dagen. Zijn naar Auschwitz geweest en een rondleiding door de stad.
  3. H J van Heerde:
    21 juli 2017
    Oké wel iets spannends gemist
    Mooi voor een volgende keer