17 en 18 juli Zakopane

18 juli 2017 - Zakopane, Polen

Na Krakau zijn we doorgereden naar Zakopane, ook nu weer grotendeels buiten de gewone wegen om, want daar is het druk volgens Nederlanders die we nog spreken voor ons vertrek bij het hotel in Krakau. En dat klopt ook wel want het stukje dat we wel via de reguliere weg rijden is grotendeels file. De andere wegen die we nemen slingeren mooi door het landschap wat weer grotere verschillen vertoond in hoog en laag. Onderweg stoppen we nog ergens voor een kop koffie, hier spreken ze geen woord anders als Pools. Maar dat regelen we ook met handen en voeten. Koffie € 1,25 te betalen in Zloty. Dat weten ze wel direct duidelijk te maken. Voordat we in Zakopane zijn rijden we alvast een stukje door Slowakije. Voordat we die grens over gaan tanken we nog even, eten een broodje en kopen een 10-dagen vignet voor Slowakije (12,50). In Slowakije zie je direct al verschil met waar we in Polen hebben gereden. Minder ontwikkelde bouw van huizen en wegen. Ook de bevolking ziet er minder welvarend uit. Als we de grens weer overgaan en de laatste kilometers naar Zakopane rijden stikt het langs de weg van huizen waar overnacht kan worden en hotels. Als we Zakopane zelf binnen rijden vinden we al snel ons hotel Willa Orla. Een groot houten huis met zo’n 15 kamers. We hebben een ruime kamer, netjes. Zakopane is het wintersportmekka van Polen, in de winter wordt er hier veel aan diverse wintersporten gedaan, maar ook in de zomer is het er heel druk, 90% van de toeristen die hier rondlopen zijn Polen. Het is hier ook heeeeel erg druk.

Nadat we onze koffers op de kamer hebben gebracht gaan we lopend naar het centrum van Zakopane, de hoofdstraat Krupowki is het centrum waar zich alles afspeelt. Wij drinken hier wat en lopen verder want we willen kaartjes kopen voor de lift naar Kasprowy, ’s morgens moet het daar voor de kassa zo druk zijn. Het is een stukje verder lopen als gedacht maar we komen er toch rond 17.00 uur. Alleen horen we aan de kassa dat je alleen kaartjes kan kopen voor dezelfde dag. Voor een andere dag kan alleen via internet. We besluiten dan maar gelijk naar boven te gaan, ook al hebben we daar geen rekening mee gehouden wat betreft kleding. We gaan naar boven in twee gedeelten, halverwege moeten we een keer overstappen. Boven zitten we op 2.000 meter hoogte, en een temperatuur van 9 graden. Het motregent er ook een beetje. We lopen er even wat rond, maken een paar foto’s en daarna gaan we toch maar weer terug met de cabinelift. Weer beneden lopen we het grote stuk weer terug naar de Krupowki waar we iets gaan eten bij Sfinx. Hierna lopen we terug naar ons hotel, vandaag hebben we onze kilometers wel weer gelopen.

Dinsdag 18 juli

Vanmorgen lopen we na het ontbijt weer richting centrum, aan de andere kant van de Krupowki is de dagelijkse markt, maar als we daar aan komen zijn lang nog niet alle kramen open. We besluiten daarom eerst met het treintje naar boven te gaan op de Gubalowka (1350 meter). We kunnen direct een kaartje kopen en ook direct instappen, later die dag is dat wel anders met grote rijen voor kassa en treintje. Als we boven komen worden hier net ook allerlei kraampjes geopend. We lopen langs de verschillende kraampjes en gaan op een mooi uitkijkpunt iets drinken, samen met een wafel met fruit. Als we daarna weer bij het treintje komen besluiten we naar beneden te gaan lopen, iets waar Berty niet echt op gerekend heeft blijkt als we een stukje onderweg zijn, de schoenen die ze aanheeft zijn hier niet echt ideaal. Maar we komen beneden. Hierna lopen we langs de nu wel geopende kraampjes en gaan daarna iets eten, goulash soep in een broodbowl, lekker gevuld. Hierna lopen we nog even over de markt en kopen wat pruimen en kersen. Deze eten we even later op onze kamer op waarna we even lekker bijkomen van het lopen, klimmen en klauteren. Rond half zes lopen we weer naar het centrum om nog wat rond te kijken en ergens een plekje te vinden om te eten. Dat eten dat lukt hier wel want het stikt hier van de restaurantjes. Na het eten lopen we weer terug naar ons hotel waar we rond acht uur weer zijn.       Het grondstation Kasprowy   Beeld vanuit de lift naar Kasprowy   Citroen, munt drankje van Berty  Met het treintje naar boven op Gubalowka   Uitzicht vanaf Gubalowka   Goulash soep vanuit een broodbowl

1. H J van Heerde:
    18 juli 2017
    Mooi plaatsje Jannes wij zijn er ook geweest en heerlijk gegeten en genoten