19 t/m 21 juli - Budapest

21 juli 2017 - Budapest, Hongarije

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken vanuit Zakopane naar het Hongaarse Budapest. Grotendeels via Slowakije, een land dat nog wel wat ontwikkeld kan worden. De wegen en ook de woningen zijn hier een stuk minder als in Polen. Ook bijna geen snelwegen, soms een paar kilometer 4-baansweg maar echt snelweg, nee. Hierdoor ligt de snelheid ook niet zo hoog, we kunnen mooi van ons af kijken want de omgeving is wel mooi om te zien. Uiteindelijk zeven uur gereden (met een tussenstop  voor de lunch) over 350 kilometer.

We komen rond een uur of vier aan bij ons onderkomen voor de komende drie nachten, Pension Abel. Een herenhuis met 10 kamers. We hebben een nette kamer, alleen geen TV op de kamer verder wel airco en wifi. Nadat we onze spullen op de kamer hebben gezet gaan we naar het centrum van Budapest. Eerst ergens Florinten pinnen en een openbaar vervoerkaart voor 72 uur aangeschaft. Nu kunnen we onbeperkt met het openbaar vervoer toeren. Dan naar het centrum waar we uitstappen op het Kalvin Plein, hier gaan we in een straatje eerst even wat drinken en daarna trekken we wat rond door de straatjes en pleinen in het centrum. Rond een uur of zeven gaan we ergens iets eten en na het eten lopen we weer naar de tram om terug te gaan naar ons hotel. Aangekomen bij de halte staat er iets over de lijnen 47 en 49, wat? Kan ik niet lezen. Maar even een paar mensen gevraagd wat er staat, eerst een paar toeristen die het ook niet weten, toen een Hongaarse. De verteld dat beiden lijnen er hier in het centrum uit liggen, dat we de brug over moeten lopen en daar kunnen we de betreffende lijnen wel weer nemen. Dat hebben we dus maar gedaan. Rond negen uur zijn we weer op de kamer. Lekker naar bed, want het was toch wel een zware dag.

Donderdag 20 juli

Vandaag  na het ontbijt, wat hier aan een gezamenlijke tafel wordt gegeten. Best leuk want dan kom je nog eens in contact met andere reizigers. Nu met een Belgisch stel dat ook op rondreis is. We wisselen wat ervaringen uit en geven elkaar wat tips. Hierna gaan we naar het centrum met de tram. Vanmorgen doen we mee met een Free Walking Tour door het centrum van Buda en Pest. Onze gids leidt ons door beide kanten van de rivier en verteld het een en ander, heel erg interessant. Soms ook wel pittig want het is vandaag zo’n 35 graden, ik heb zelfs al 38 zien staan op plaatsen, en we moeten soms ook nog wel aardig klimmen. We maken weer het en der wat foto’s en tegen een uur of een zit de rondleiding er op. We kunnen op eigen gelegenheid weer terug naar waar we vandaan komen. Wij gaan eerst ergens een broodje eten en daarna lopen we rustig terug naar de Pest zijde van de Donau. Hier drinken we weer ergens iets en lopen door naar de overdekte markthal, waar we wat fruit kopen. Daarna pakken we de tram en gaan eerst even naar ons hotel, even relaxen want met deze temperaturen hakt het er wel in.

Tegen een uur of zeven gaan we weer naar de stad en gaan op zoek naar een adresje om iets te gaan eten, daarna gaan we naar de Donau oever want vanavond om half tien gaan we met een rivercruise de stad vanaf het water bekijken. Dan is het extra mooi want dan zijn de mooiste gebouwen verlicht, prachtig om de stad zo vanaf het water te zien. Na een uur zijn we weer terug en gaan we weer op zoek naar de tram die ons terug brengt naar ons slaapadres. En dat gaat wel lukken denk ik.

Vrijdag 21 juli

Vandaag gaan we lekker relaxen in één van de vele badhuizen van de stad, wij gaan naar het Gellért Bath. We zijn lekker op tijd en kunnen na het omkleden een mooi plekje uitkiezen voor onze strandstoelen. We gaan lekker even langs de baden die verschillende temperaturen hebben (18 tot 40 graden) en zakken neer op onze stoelen om te genieten van de zon en de mensen die hier rondlopen, het wordt al snel goed druk, maar wij hebben een mooi plaatsje en genieten van alles wat we hier zien. Zo nu en dan zoeken we het water even op, ook het grote bad met de golfslag ieder uur is lekker, alhoewel wel koud als je er in komt. Tegen half drie gaan we beiden de zon voelen en we besluiten om ons te gaan omkleden en even terug te gaan naar ons hotel om even af te koelen en ons om te kleden. Vanavond gaan we de stad wel weer in om nog even wat rond te kijken en ergens te gaan eten.    Overdekte markthal    De basiliek   Wisseling van de wacht    Prachtige kerk in het vissersbolwerk    De burcht 's avonds   Het parlementsgebouw

1. H J van Heerde:
    21 juli 2017
    Mooie stad hè
    Geniet er nog van
  2. Hans M. Spee:
    21 juli 2017
    Lijkt me genieten zo rondkijken en dan hier en daar wat langer blijven. Deden wij in 2015 in Britisch Colombia Canada en Vancouver Island. Dan kan je de reissnelheid naar je eigen hand zetten. Geniet samen maar lekker verder en blijf leuke verhalen schrijven.