11 oktober 2019 - Dieren spotten

11 oktober 2019 - Nata, Botswana

Vanmorgen eerst op gamedrive door Chobe, om 5.45 staan we klaar om samen met Mathew te vertrekken voor weer een gamedrive door dit park. Vandaag is het voor het eerst tijdens de vakantie niet helder maar bewolkt, vannacht is het ook al aardig te keer gegaan met de wind, gisteravond viel zelfs de stroom even uit.

Als we aankomen in het park zien we alweer snel de twee leeuwen die volgens Mathew in Honeymoon zijn, ze liggen weer samen en na een tijdje wordt er ook weer gepaard, mooi dichtbij onze truck, daarna rijden we verder en zien we de groep met het oudere mannetje wat verderop liggen. Daarna wil Mathew proberen een luipaard te vinden, helaas zien we die niet. Wel veel andere dieren. Als we op de picknick plaats komen om koffie te drinken met een muffin loopt er een grote groep bavianen rond van minimaal 60. Die gaan voor ons aan de kant en zoeken een andere boom op. Mathew blijft alles in de gaten houden want iets verderop loopt een grote groep buffels. De bavianen beginnen opeens te schreeuwen en terug te komen naar de boom bij ons, volgens Mathew het teken dat er een katachtige in de buurt is. Als we verder rijden na de koffie blijkt dit ook wel want achter de grote kudde buffels volgt een paartje leeuwen de kudde, ze liggen geduldig tussen de struiken te kijken of er mogelijke slachtoffers te vinden zijn. Want de zwakken of de jongen in de kudde zijn al snel een slachtoffer voor de leeuwen.

Het is weer een mooie ochtend in het park, alleen het weer valt wat tegen, we krijgen zelfs een regenbui, waarvoor Mathew on regencapes uit reikt.

Als we weer terug komen bij de lodge staat het ontbijt voor ons klaar, en na het ontbijt gaan we uitchecken en pakken we de auto naar Nata. Even na tien uur rijden we weg, we volgen weer de A33 die door een paar Natuurparken gaat, met de mogelijkheid hier ook nog wat dieren te zien. En dat doen we tot 4x toe zien we 1 of meer olifanten, en verder zien we een giraf, een paar koedoes en wat andere antilopen. Het is een snelweg maar er is van alles mogelijk. De dieren kunnen hier gewoon vrij oversteken en staan ook gewoon langs de weg te eten, het is maar goed dat er naast de we zulke brede stroken zijn, waardoor je overzicht hebt of de beesten. De weg wordt ook nog gebruikt als airstrip, waar men dus met de kleine vliegtuigjes kan landen, op die stukken is de weg gewoon dubbel zo breed gemaakt over een kilometer of twee. Moet ik toch allemaal niet aan denken op de A50. Even na 1 uur komen we aan bij Elephands Sand Lodge, waar we ons melden bij de receptie. Onderweg naar de lodge zien we al een paar olifanten weglopen. En bij het watergat voor het restaurant zien we al een grote olifant staan die drinkt. We hebben een tent die uitkijkt op het watergat, maar het is mooier om voor het restaurant te zitten want dan zit je maar een paar meter van het watergat af en kun je de dikhuiden van heel dichtbij volgen. Wat indrukwekkend. We zitten er tot na vijf uur. Dan zoeken we de kamer op want we willen toch iets warmers aantrekken voor het diner. Maar kwart over zes zitten we alweer bij het watergat om te kijken wat zich allemaal meldt. Prachtig hoe dat hier gaat, daar krijg je geen genoeg van, net alsof je naar een natuurfilm zit te kijken. Als we gaan eten houden we nog steeds zicht op het watergat en de steeds wisselende groep met olifanten, regelmatig hoor je er ook een trompetteren want ook hier gelden hiërarchie regels. Als we naar het eten naar de tent willen lopen moeten we wel goed uitkijken of we onderweg niet zo’n groot beest tegen komen, want dat willen we liever niet. Dan zien we ook hoe druk het werkelijk is, er staan tussen de 20 en 30 olifanten her en der rond het watergat, wat een mooi gezicht. Als we in de tent zijn horen we regelmatig het geluid van de olifanten. Toch heel indrukwekkend. Ik denk dat ik morgen op tijd bij het gat zal zitten om te zien wat daar allemaal gebeurt.

1. Greet Fikse:
    13 oktober 2019
    Indrukwekkend en wat mooi dat we op deze manier met jullie mee mogen reizen.