12 en 13 oktober 2019 - Slalommend naar Giethoorn in de Okavanga Delta

13 oktober 2019 - Maun, Botswana

Vroeg wakker in het Elephant Sands Camp, om te zien of er olifanten bij het watergat zijn, helaas, vanmorgen geen dikhuiden, ze slapen denk ik uit. Dan toch maar naar het ontbijt waar we nog even kletsen met de tukkers die gisteravond ook naast ons zaten met het diner. Allerlei ervaringen uitwisselen, altijd leuk. Tegen een uur of negen proberen we het camp uit te komen door het soms erg mulle zand, na een paar keer steken weten we op de juiste weg te komen en dan hebben we vandaag 360 km voor de boeg naar Maun. Ook nu gaat de weg weer door een paar Nationale Parken waar de snelheid beperkt moet worden tot 80 km/u. Laten we ons daar maar aan houden want de tukkers hadden een boete gekregen voor te snel rijden. Vandaag zien we ook weer verschillende soorten dieren langs de weg, olifanten en giraffen, maar vooraf veel struisvogels die langs de weg maar ook op de weg lopen. De weg is niet geweldig, door allerlei potholes, soms is het echt slalom rijden, dan weer vol in de ankers om een gat in de weg te ontwijken, een enkele keer is het zelfs beter naast de weg te rijden.

In de dorpjes lopen dan weer veel geiten, koeien en ezels rond en over de weg. We maken nog even een pitstop langs de weg om even de benen te strekken en iets te drinken. Dan komen we rond half twee in Maun aan waar we gaan inchecken in Maun Lodge, een hotel met 150 kamers en enkele huisjes. Dit keer hebben we een kamer. We kunnen nog niet naar de kamer, daarom gaan we eerst maar even lunchen in de Boma het restaurant wat bij het hotel hoort. Daarna kunnen we naar de kamer en plaatsen daar onze spullen. Hierna lopen we weer naar de hal om een excursie voor morgen te boeken. De dame aan de desk ziet er goed uit maar ze kan ons geen excursie verkopen, ze vraagt maar liefst 5000 Pula voor een dagexcursie. Dat is meer als 400 euro, ik vraag haar of ze wel lekker is, ik hoef de auto niet te houden. Uiteindelijk krijg ik iemand aan de lijn waar ik voor 2000 Pula een excursie kan boeken om met de mokoro door de delta te gaan. Nog wel een aardig bedrag voor hier maar ook hier moeten ze leven.

Dan gaan we nog even plat op de kamer voor we aanschuiven bij het buffet. Een ruim opgezet buffet met lekkere dingen. Na het buffet gaan we naar de kamer en krijgen na wat problemen de douche aan de praat en kunnen we weer schoon ons bed in stappen.

Zondag om 6.00 uur loopt de wekker weer af want we willen 6.30 uur aanschuiven voor het ontbijt want om 7.00 uur worden we opgehaald om naar de mokoro excursie te gaan. Eerst 2 uur rijden voor we bij de mokoro’s komen, deze 2 uur gaan wel voor het grootste deel door het Moremi National Park, waar we ook olifanten kunnen zien, en dat dien we, een groep met grote mannen wil voor ons de weg oversteken. Als we aankomen bij de mokoro’s moeten de boten verdeeld worden, ook voor ons is er een boot, met pooler Extra. Deze man zal ons vandaag rondvaren. Als we vertrekken volgen en meer boten en de poleer is bijna hetzelfde als de punter in Giethoorn. In het begin is het soms ook net zo druk. De omgeving is wel een stuk anders als het Hollandse Venetië. Prachtige rietvelden met daarop groepen koeien, veel soorten vogels, maar ook hier olifanten, die we een paar keer tegen komen. We zien ook de rietsnijders aan het werk, om het riet voor de hutjes hier te snijden. Als we verderop iets meer uit elkaar komen te varen en wij alleen komen is het genieten van de stilte om ons heen. Alleen de wind door het riet, de pooler die zich afzet en de vele vogels die hier rondvliegen, echt genieten. Nadat we even gestopt zijn om iets te eten en te drinken gaan we verder, weer terug in de richting van het vertrekpunt. Dan moeten we stil blijven liggen want we kunnen niet verder, iets verderop lopen 3 olifanten in het water die lekker aan het eten zijn van het riet en het gras, ondanks lawaai van onze lopen Extra eten ze rustig door en laten ze zich niet zomaar verjagen. Na een tijdje wachten gaan de olifanten weer iets verder en kunnen wij verder varen. Rond één uur komen we weer bij het vertrekpunt waar de safaritruck op ons wacht en on weer terug zal brengen naar het hotel, waar we rond 14.30 uur aankomen. Moe maar heel voldaan over de mooie dag gaan we even naar de kamer en daarna gaan we naar het restaurant om nog iets te eten. Na de lunch gaan we even plat, even op internet rondkijken en daarna pakken we een douche om vanavond weer fris naar het diner te gaan.