14 en 15 juli - Verder naar Polen

15 juli 2017 - Kraków, Polen

Al vroeg opgestaan want vandaag hebben we nog een aantal kilometers voor de boeg, we gaan weer verder nu naar Krakau in Polen. Ruim 550 kilometer die we gaan rijden via de snelste route van de routeplanner. Dus om zeven uur zitten we aan het ontbijt waarna ik de auto ophaal en Berty de laatste hand aan de bagage legt. Alles in de auto en rond kwart voor acht vervolgen we onze route door Oostelijk Europa.

Wat ons opvalt hier langs de wegen, het ziet er allemaal netjes en schoon uit, en de snelwegen zien er prima uit, wat mij wel opvalt, soms zijn de in- en uitvoegstroken wel heel erg kort. Soms moet zelfs vanuit stilstand in 10 meter de snelweg worden opgereden, wel erg veel snelheidsverschil. Maar de mensen gunnen elkaar hier wel meer de ruimte op de snelweg. Tussen Praag en Brno zijn er ook erg veel plaatsen waar aan de weg wordt gewerkt, maar hier loopt het ook allemaal goed door, ook door de goede manier waarop de werkzaamheden worden doorgegeven en het verkeer wordt begeleidt. Rond half elf stoppen we bij de McCafe voor een koffie met wat lekkers, want we moeten wel even vieren dat we vandaag 22 jaar zijn getrouwd. En om precies half één rijden we de grens met Polen over. Rond vier uur arriveren we na wat zoeken bij ons hotel in Krakau, Best Western Hotel Galicya. Als we de koffers op de kamer hebben gezet pakken we de tram naar het centrum van Krakau waar we het oude centrum gaan verkennen en er dan ook een hapje eten, een pasta op het grote plein. Op een locatie als deze zou je andere prijzen verwachten maar een bord spaghetti kost hier maar € 6,50. Na het eten pakken we de tram weer terug naar het hotel.

Zaterdag 15 juli

Vanmorgen loopt de wekker om 7.30 uur af. Na het ontbijt nemen we de tram naar het centrum, vanmorgen gaan we een wandelrondleiding doen door het Jewish Quarter met een gids. 3 uur wandelen en heel veel info ontvangen. We zijn maar met een klein groepje, 3 personen en de gids. We krijgen veel informatie en zien ook plekken waar we anders niet waren gekomen, ik vond het best interessant, soms was de gids een beetje moeilijk te volgen. We komen langs acht synagoges die hier in dit deel van de stad zitten er worden en op het moment nog 4 gedeeltelijk worden gebruikt. Verder horen we veel over gebeurtenissen uit de oorlog en hoe er met de joden werd omgegaan. We komen ook door het Getto en bij de fabriek van Schindler (bekend van de fim Schindlers List van Steven Spielberg) en horen ook het “echte verhaal”.

Na de rondleiding lopen we op eigen gelegenheid weer terug naar het centrum en eten onderweg een lekker stokbroodje met kipshoarma bij een tentje in het Joodse Kwartier. Tegen drie uur zijn we terug in het centrum en bezoeken nog even een marktje dat net buiten het centrum ligt (gevonden via internet) waar de boeren hun waren verkopen. We kopen daar nog een zakje pruimen. Na nog een drankje op het plein pakken we de tram naar het hotel waar we even relaxen op bed en rond half zeven gaan we weer terug naar het centrum om iets te eten. Vanavond voor mij spare ribs en Berty een kipburger. Het smaakte weer prima. Na het eten een rondje rond het kasteel gelopen en na een ijsje keren we weer terug naar het hotel. Een drukke dag achter de rug. Morgen weer een drukke dag op het programma, dan gaan we naar Auschwitz en Birkenau.

Krakau - grote marktKrakau - Kasteel Wamel   Krakau - lakenhal