14 en 15 oktober - Terug naar Windhoek

15 oktober 2019 - Windhoek, Namibië

14 oktober 2019

Weer terug naar Namibië

De planning was dat de wekker om 7.00 uur af zou lopen, maar we waren ruim eerder wakker en zaten toen de wekker af ging al aan het ontbijt. Weer een uitgebreid ontbijt, te veel om alles te proberen. Daarna uit gecheckt en de auto ingepakt. Rond kwart voor acht rijden we weg in de richting van Gobabis in Namibië. Weer bijna terug waar we begonnen zijn, helaas.

We moeten vandaag een best aantal kolometers rijden, de langste rit van de vakantie ruim 550 kilometer. Maar het gaat over goede wegen en we kunnen daardoor lekker opschieten. Wel een paar controles onderweg, meestal kunnen we na het stopbord doorrijden maar één keer moeten we uitstappen en door een bak met ontsmettingsmiddel lopen, ook onze andere schoenen en slippers moeten hierdoor, we doen alleen de slippers, zeggen dat we niet meer bij ons hebben aan schoeisel. Onderweg stoppen we even in Ghanzi waar we iets kopen in de supermarkt en een sanitaire stop maken, daarna rijden we verder. Het broodje wat we hebben gekocht eten we een tijdje later op, bij een picknickplaats langs de weg, die hier regelmatig zijn te vinden. De route van vandaag is niet bijzonder, lange weg met wel veel struiken, zo nu en dan een dorpje en regelmatig overstekend vee. Op het laatste stuk zien we ook weer regelmatig struisvogels langs de weg paraderen. Na ruim 500 kilometer komen we bij de grens, eerst uitboeken in Botswana, waarbij we de pech hebben dat er net een hele bus met vrouwen is gearriveerd die zich ook allemaal moeten afmelden, we moeten dus even geduld hebben. Daarna de andere kant, Namibië weer in. We kunnen er net iets eerder zijn als de bus met vrouwen, snel een formulier invullen (de vrouwen moeten dit gelukkig ook) en dan snel naar het loket. Gelukt, we zijn ze voor en kunnen snel verder. De auto nog weer aanmelden (kost weer 308 Nam$) en verder. Zo’n 25 kilometer na de grens vinden we ons voorlaatste onderkomen: Zelda Game and Guestfarm. We krijgen hier huisje 13. Met uitzicht op de voederplaats en een watergat. Hier komen direct al dieren langs. Zebra’s, gnoes, waterbokken, oryx en andere antilopen. We gaan nog even naar het zwembad, maar het is te koud om er even lekker in te gaan. Om zeven uur gaan we hier eten. Het is niet druk op de farm, een paar campinggasten en wij. De huisjes zijn wat gedateerd maar wel netjes en schoon. Morgen rijden we verder naar waar we begonnen zijn, Ambre Guesthouse in Windhoek.

15 oktober 2019

De laatste etappe met de auto. Terug naar Windhoek

Na een ontbijt nemen we afscheid van de eigenaresse van Zelda en rijden naar Windhoek. Geen spectaculaire route, het is vandaag wel Pumba dag, want we zien heel wat wrattenzijnen langs de weg. Onderweg ook geen echt grote plaatsen, alleen Gobabis, maar daar worden we omheen geleid. Rond kwart over elf komen we aan in de plaats waar de reis drie weken geleden is begonnen, Windhoek. We gaan eerst even naar een winkelcentrum voor sanitaire stop en wat te drinken. Later gaan we iets eten bij Mug and Beans waar we ook de eerste dag iets hebben gegeten. Ook kijken we nog even bij het crafts center om wat dingetjes te kopen, daarna rijden we door naar Maison Ambre Guesthouse waar alles begon. We worden weer hartelijk begroet, vooral door de zwarte bediende Poppy. Ze zegt dat we mooi gekleurd zijn geworden en bijna net zo bruin als zij is. Nou daar zit nog wel iets verschil tussen. Als ze naar huis gaat komt ze ons nog weer een hand geven en een heel goede reis wensen. Wat een lieve vrouw.

Daarna de terugvlucht bevestigd op de laptop en gevraagd of er voor vanavond nog een plaats gereserveerd kan worden in Joe’s Beerhouse. Morgen vertrekken we vroeg, rond een uur of vijf naar de luchthaven waar we onze auto weer in zullen leveren. De RAV4 heeft ons veilig door de reis geleid en we hebben gelukkig (nog) geen lekker band gehad. Veel mensen die we spreken hebben die pech al wel gehad. Wij kunnen in ieder geval terug kijken op een geweldige reis door een prachtig land met bijzonder vriendelijke mensen.

Wij hopen dat onze volgers ook hebben genoten van de verhaaltjes en foto’s die wij hebben geplaatst. Tot binnenkort ergens in het land?

1. Marianne:
    15 oktober 2019
    Broertje en schone zus, een hele veilige terugreis en tot snel. Ik zag morgen kaas halen. 😁
  2. Ans en Gerald:
    18 oktober 2019
    Wat een mooie reis hebben jullie gehad en een geweldige manier om dit zo met je vrienden en familie te kunnen delen toppie.
    wij hopen dit in november ook zo mogen te gaan beleven vanaf de Kaap naar Zanzibar is onze reis dan. Groetje en dankjewel voor jullie mooie verslag en foto`s natuurlijk
  3. Jannes:
    18 oktober 2019
    Ans en Gerald veel plezier op jullie reis, zou mooi zijn als we jullie ook op jullie reis zo kunnen volgen. Heel veel plezier.
    Groetjes Berty en Jannes