2 oktober – Rondje om Evora

2 oktober 2021 - Évora, Portugal

Vandaag hoeven we onze koffers niet op te pakken, we blijven nog een dagje in Evora. Na het ontbijt gaan we eerst even de stad in om even bij de markt te kijken. Er is een overdekt gedeelte en ook buiten staan kraampjes, veel boeren uit de omgeving hebben een kraam gevuld met hun waar. Aardappelen, kolen, meloenen, bonen en veel groentes en kruiden die wij niet kennen. Ook planten voor de verkoop. Er is ook nog een overdekte vismarkt, ook veel vissoorten die wij niet kennen, mooi om te zien maar er hangt een lucht die Berty weer snel naar buiten jaagt.

Hierna pakken we de auto om de omgeving van Evora te verkennen, buiten de stad komen we in het boerenland, veel boerderijen en her en der zie je ook koeien, schapen, geiten en enkele paarden. Het is hier op de meeste plekken wel droog, dus de regen die voor morgen voorspelt wordt is hier wel welkom.

Eerst rijden we naar Redondo, een plaats van pottenbakkers en mooie schalen. Een mooi oud dorpje maar er is weinig leven te bekennen, we rijden door naar Estremoz, via een paar kleine dorpjes waar doorheen komen, ook die dorpjes lijken uitgestorven. Onderweg zien we hier geen vee meer maar veel kurkbomen, op de bast staat het laatste cijfer van het jaartal waarin de kurk van de boom is gehaald, een 1 betekend, dat deze bomen dit jaar van hun jasje zijn ontdaan. Dan moet er weer 10 jaar gewacht worden voor hetzelfde weer kan gebeuren. Het landschap is hier ook weer veel bergachtiger als het eerste deel van de route. Als we in Estremoz aankomen vallen we met onze neus in de boter, hier is het wel druk want er is een markt. Brokante, rommel, klein vee (kippen, eenden, kalkoenen en duiven) en veel spullen van de boeren, groentes, kaas, worst en andere lekkere dingen. We dwalen hier even rond en halen wat noten en koekjes. Hierna gaan we iets drinken op een terrasje. Als we verder gaan, bezoeken we het kasteel, mooi gelegen boven de stad. Mooie gebouwen en vergezichten over de stad en de omgeving.

Als we weer zijn afgedaald naar het centrum stappen we weer in de auto en vervolgen we onze weg naar een volgend stadje, Arraiolos, wat bekend moet zijn van de vloerkleden die er gemaakt worden, maar als we aankomen in het stadje en er rondrijden vinden we hier niet echt iets van. Het is wel een mooi stadje dat tegen een heuvel ligt met nauwe straatjes en mooie pleintjes. Hierna rijden we weer in de richting van Evora waar we nog eerst iets eten en dan doorrijden naar ons hotel. Hier trekken we de zwemspullen aan en gaan naar het dakterras om bij het zwembad. We zijn de eersten en kunnen dan ook de mooiste plekjes uitzoeken. Ik ga even het (koude) water in en ga daarna weer opdrogen op de stretcher en genieten van de zon en de mensen die ook hierheen komen en genieten van zon, water en het uitzicht over de stad.

Tegen half zes zoeken we onze kamer weer op, ik tik weer een stukje, Berty leest wat en we maken ons weer klaar, tegen zeven uur gaan we de stad weer in voor ons diner.