20 september - Vertrek naar en aankomst in Lissabon

20 september 2021 - Lissabon, Portugal

Zondagmiddag zijn we vertrokken vanuit Vaassen naar Eindhoven waar we maandagmorgen al vroeg moeten vliegen. Daarom een hotel geboekt waar we ook onze auto kunnen laten staan, waardoor we ’s morgens met de taxi naar het vliegveld worden gebracht. Dat is wat relaxter als dat we ’s morgens al om 4 uur moeten vertrekken. ’s Avonds nog even in Eindhoven iets gegeten en daarna vroeg naar bed, want de wekker loopt om 5 uur af.

Kwart voor zes staat de taxi klaar die ons in een paar minuten van het hotel naar het vliegveld brengt. De verwachting van veel oponthoud door de Covid controle was onnodig geweest, want alles verliep voorspoedig en binnen de kortste keren waren we al voorbij de douane en konden we het ontbijtje dat we ook nog mee hadden gekregen uit het hotel lekker opeten, waarna we de gate op zochten waar we moesten vertrekken. Daar nog even wachten maar op tijd konden we beginnen met boarden. We zaten op rij 16 bij de nooduitgang, met net iets meer beenruimte. Een voor ons geval, korte vlucht van 2.5 uur, en we ware al in Portugal. Ook de douane en de koffers gingen allemaal supersnel. Toen naar de balie van Hertz/Dollar autoverhuur om de auto op te halen, ook dit ging lekker vlot, alleen toen we bij de auto aan kwamen, een domper. Mooie auto hoor, KIA Stonic Urban, maar ik had expres een slag grotere auto gekozen omdat ik tijdens onze rondreis, geen bagage op de achterbank wil hebben. Deze kofferbak was echter aan de kleine kant, ik kan onze beide koffers met moeite in de kofferbak krijgen, moet extra hard de deur dicht gooien om deze goed te sluiten, maar de beide rugzakken kan ik niet kwijt die moeten op de achterbank. Nog wel terug geweest naar de balie maar ik kon wel een slag grotere auto krijgen maar dan moest ik 45 euro per dag bijbetalen. Ik ben nu nog bezig met het reisbureau, want de bestelde Ford Focus, heeft volgens mij wel een grote kofferbak, zelfs in mijn eigen Honda Civic kon ik alles in de kofferbak houden.

Met de KIA door het toch wel drukke verkeer van Lissabon naar het centrum gereden waar ons hotel My Story Rossio, aan het mooie Rossio plein ligt. De kamers waren nog niet klaar, we konden de koffers wel achter laten, en zijn toen de stad ingegaan, al even iets eten en drinken op een terras bij het hotel, en daarna de omgeving verkend rondom het hotel. We kwamen langs mooie gebouwen en pleinen en toen we aan de kades kwamen hebben we daar weer een mooi terras opgezocht en met een drankje en een hapje genoten van het weer (24 graden werd aangegeven) en het mooie uitzicht. Rond 15.00 uur waren we weer bij het hotel, om te zien of onze kamer gereed was, want we wilden ons toch wel verlossen van de warme kleding die we nog aan hadden. Een mooie kamer op de 3e verdieping was na nog even wachten voor ons. We hebben ons even geïnstalleerd en even het bed uitgeprobeerd, niet slapen want we willen voor het diner nog even lekker de stad in.

En dat doen we, even een rondje door de stad gelopen waarna we neerzakken op een mooi plein met uitzicht op de baaij. Na een tijdje stappen we hier weer op en gaan op zoek naar een zaakje om te eten, we vinden een restaurant waar we nog lekker buiten kunnen zitten, uit de wind, want die begint toch wel op te steken. Berty heeft zalm en ik kalfsvlees met champignons. Lekker gegeten en voor het toetje halen we nog een ijsje bij de Mac. Rond kwart over acht zijn we weer op de kamer waar ik dit verhaaltje nog even af maak, en dan gaan we plat, het was een lange dag met veel indrukken. Morgen nog een hele dag in Lissabon.

1. Alienke Rosman:
    Leuk hoor! Een hele fijne vakantie samen. Geniet ervan!☀️
  2. Theo van de Rijt:
    20 september 2021
    Mooie stad, Lissabon, vriendelijke bevolking. Mooie natuur in Portugal en heerlijk eten en drinken. En rijk aan cultuur. Hier ga je geen spijt van krijgen: geniet ervan!
  3. Wim Peppelenbos:
    Fijne vakantie gewenst.
    Groeten Betsie en Wim
  4. Yvonne:
    Veel plezier
  5. Marianne:
    20 september 2021
    Klinkt allemaal weer goed. Heel veel plezier, en geniet ervan.
  6. Alberta:
    20 september 2021
    Een hele fijne vakantie en veel plezier.
  7. Paul:
    21 september 2021