22 september – We verlaten Lissabon

22 september 2021 - Alcaria, Portugal

Het was mooi in Lissabon, maar het is na twee dagen weer tijd om verder te trekken, vandaag moeten we naar Alvados. Maar eerst zetten we koers op Sintra, een dorp wat bekend staat om haar paleizen, een half uurtje rijden vanaf Lissabon. Wij kiezen niet voor het drukst bezochte paleis want daarvan hebben we al zoveel gezien. Wij gaan naar het Palace of Monserrate, wat bekend staat om haar mooie tuinen. Het is nog mooi rustig als we daar aankomen, we gaan dan ook meteen de tuinen in, veel hoogteverschillen hier met mooie planten en vergezichten, we worden een hele tijd begeleid door een kat die steeds weer opduikt. Wat tijd van het jaar betreft hadden we misschien een maand of twee eerder moeten zijn want veel planten zijn al uitgebloeid, toch staan er ook nu nog planten in bloei, zij maken een mooie tuin met elkaar. Het paleis is niet groot, meer een paleis voor de pracht en praal, maar of ze hier echt geleefd hebben vraag ik me af.

Na deze mooie stop stappen we weer in de auto, en op weg naar een volgende stop, een middeleeuwse stad met een mooie stadsmuur en mooie keienstraatjes, wel uitkijken waar je loopt, maar de sfeer is hier nog echt ouderwets, hier hebben we ook onze lunch bij een restaurantje met uitzicht op de leuke straatjes. Hierna stappen we weer in de auto en rijden eerst via een paar tolwegen in de richting van Alvados waar zich ons volgende onderkomen bevindt, Hotel Cooking and Natur – Emotional & The Nest. Wij zitten in The Nest, een houten gebouw met onder een gezamenlijke ruimte waar we ook onze drankjes kunnen pakken, wel even opschrijven om bij uitcheck te betalen, maar er is van alles beschikbaar, ook heel veel sterke dranken, aan elke fles hangt het prijskaartje, dat kun je dus noteren als je iets pakt. Boven zijn er vier kamers. Wij hebben een kamer met uitzicht op het mooie zwembad en de gezellige tuin. Een bijzonder mooie badkuip en lekker eigen terras. Voor het diner vanavond hebben we bedankt, inktvis, kalfsvlees en een via in spinazie, trekt mij niet zo. Dus we hebben iets laten reserveren in dorpje 5 km verderop.

Blijkbaar is daar iets mis gegaan want toen wij bij het restaurant aankwamen hing er een briefje op het raam dat ze 22 (vandaag) en 23 gesloten waren en de deur was ook niet open. Dus moesten we op zoek naar een andere zaak om te eten, we zijn doorgereden naar Porto de Mos en daar op zoek gegaan naar een eetgelegenheid. Uiteindelijk een pizzeria gevonden, maar dat nodigde niet uit om er te gaan zitten, dus pizza meegenomen naar ons onderkomen en daar in de gemeenschappelijke keuken opgegeten, er zat ook een Duits stel, waar we nog wat mee gekletst hebben, en nadat de pizza (bijna) op was zijn we naar de kamer gegaan. Ondertussen regende het volop en ook was er regelmatig gerommel en weerlichten in de verte. De komende dagen is er ook regen voorspeld, iets waar we natuurlijk niet op zitten te wachten, laat het dan vannacht maar regenen en morgen hopelijk weer beter weer. We zullen zien wat het wordt.