23 september – Op naar Coimbra

23 september 2021 - Coimbra, Portugal

De dag begon eigenlijk gisteravond al, toen we naar bed gingen hoorden we het al regenen en dat is de hele nacht door gegaan, en rond een uur of een werden we wakker van een noodweer, heel pittig. Slagregens, bliksem en donder het ging best tekeer, toch na een uur nog weer goed geslapen n toen om 7.30 uur de wekker af liep, hadden we niet in de gaten dat het al zo laat was. Na een lekkere douche in de moderne badkuip die op een prominente plek in de kamer staat, werd er rond 8.30 op de deur geklopt en werd ons een picknickmand gegeven met daarin ons ontbijt. We hebben de mand meegenomen naar beneden waar we konden genieten van een mooi uitgebreid ontbijt dat in de mand zat. Broodjes, beleg, yoghurt, serails, fruit, koffie, thee, melk.

Na het ontbijt de koffers weer in de auto geladen en bij de receptie langs om uit te checken en af te rekenen. Af rekenen van de drankjes hoefde niet, dit was een compensatie voor dat er gisteren een en ander was mis gegaan met de reservering van een restaurant voor ons. Daarna vertrokken naar Coimbra, de studentenstad waar onze volgende overnachting is. We hebben besloten vandaag via een route buiten de tolwegen te gaan en eerst nog een bezoek te brengen aan de badplaats van het midden van Portugal, Figueira da Foz. Het is bij vertrek erg grijs maar wel droog, en bij aankomst in Figueira da Foz is het ook nog droog, maar als we ergens een bakkie koffie (met natuurlijk iets lekkers) nemen begint het te regenen, eerst denken we even wachten en dan zal het wel stoppen, maar die vlieger gaat niet op. Ik reken de koffie af en moet drie keer kijken of het totaal wel klopt, 4 euro en 90 cent. Koffie kost hier 95 cent en het appelgebakje 1,50, dat zijn nog eens prijzen. Mensen hier vandaan kunnen beter niet naar Nederland gaan, ze krijgen een hartverzakking.

Ik koop snel in een winkel om de hoek een paraplu, want het gaat zo hard en de auto staat nog een stukje weg, dan zou ik echt door-en-door nat zijn. Ik haal de auto op en laat Berty dan ter hoogte van de koffietent instappen. Hierna moeten we ruim een half uur rijden naar Coimbra waar we in het mooie Sapientia Boutique Hotel zitten, net naast de beroemde universiteit van Coimbra. Volgens Tripadvisor het beste hotel van de stad. Na een welkomstdrankje worden we naar de kamer gebracht, echt een mooie kamer van alle gemakken voorzien. Hier kunnen we wel weer een nachtje verblijven. Omdat het nog regent pakken we onze oranje WK2018 jasjes maar mee en gaan we op weg naar het centrum om ergens te gaan lunchen. Het lopen valt hier niet mee, want het is hier overal steil, naar boven of naar beneden. Maar we komen in de hoofdstraat waar we een tentje vinden waar we een enorme hamburger bestellen met een drankje, voor een bedrag van 4,50 euro ook weer een bedrag wat bij ons niet kan voor zo’n joekel van een hamburger. Verder verkennen we de stad en de omgeving van de universiteit met mooie kerken en gebouwen. Rond kwart over vijf waren we weer op de kamer waar we onze benen even de rust gunnen want met meer als 10 km gelopen en weet ik hoeveel hoogtemeters hebben die wel even rust verdiend, zo meteen weer op pad voor ons diner.

Morgen gaan we op weg naar Porto waar we 2 nachten blijven.

1. Hennie Vosselman:
    23 september 2021
    Leuk, wij zijn ook in Coimbra geweest. Prachtige studentenstad. Toen was het stralend weer. Was ook in september. Vond het zo grappig dat al die studenten daar in uniform lopen met ook de platte zwarte studenten hoeden op. Het plein voor de universiteit en de hele stad liep er vol mee. Veel plezier alvast in Porto. Zijn we ook geweest. Was in 2010.
  2. H J van Heerde:
    24 september 2021
    Hamburger in Noorwegen 8 euro zonder drinken
    Dus ik zeg geniet er van