24 september – Via Aveira naar Porto

24 september 2021 - Porto, Portugal

Vanmorgen zag het weer er ondanks de berichten toch weer aardig goed uit, geen 28 graden en strakblauw, maar bewolkt en in de middag toch nog 24 graden, echt wel lekker. Na het vertrek uit de studentenstad Coimbra op weg gegaan naar Aveiro, naar gezegd wordt het Portugese Venetië.

We moeten dan wel een erg ruime fantasie hebben want met maar 4 kanalen is het niet echt heel uitgebreid, dan heeft bijvoorbeeld Amsterdam ruim meer kanalen of grachten. We hebben hier wel een rondvaart gemaakt (toen kwamen we er achter dat er maar 4 kanalen waren), het was even iets anders maar wel heel beperkt dus. Na de rondvaart hebben we een terrasje gepakt en genoten van de bedrijvigheid die er was, veel toeristen maar ook de bevoorrading was erg druk. Hierna het stadje verder verkent, het is best wel een gezellig stadje, met redelijk wat winkeltjes, terrasjes en vriendelijke mensen. Na een lunch zijn we verder getrokken naar ons eindpunt voor vandaag Porto. De stad die natuurlijk bekend staat om de port. Maar het blijkt dat deze drank hier helemaal niet gemaakt wordt, maar elders in de omgeving, hier zitten wel de port-huizen waar de verkopen geregeld worden. Hier gaan we morgen eens naar op zoek. Vanmiddag na het inchecken in Hotel Internacional, wat midden in het oude centrum ligt, de stad verkend.

Het was trouwens wel een hele toer om het hotel te bereiken en de auto kwijt te raken, want het is hier overal druk en heel veel gebouwen dat je bijna niet ziet waar je moet zijn. Voor een parkeerplaats ben ik vier maal rond het hotel gereden om in een parkeergarage te komen, toen ik er in kwam moest in naar de 2e etage van de garage waar nog net één plaatsje vrij was, de meeste auto’s staan hier 2 of zelfs 3 dik geparkeerd, van de meeste auto’s hebben de parkeerwachters blijkbaar de sleutel, want ze verzetten enkele auto’s om nog een andere auto een plek te kunnen geven. Ik heb mijn sleutels in ieder geval niet afgegeven.

Porto is een mooie stad met veel mooie en grote gebouwen en ook hier weer veel hoogte verschillen. We hebben nadat we even op de kamer wat bij zijn gekomen en Berty een paar dingen heeft gewassen de stad ingetrokken, ergens iets gedronken en afgedaald naar de kades rondom de rivier de Douro, hier is het een drukte van belang, met heel veel terrassen. Ook hier weer een terrasje gepakt en wat gedronken en genoten van de muziek van een zangeres. Hierna weer terug naar het hotel en na een uurtje hier weer vertrokken om iets te eten, na het eten nog een ijsje gescoord en rond kwart voor tien waren we weer op de kamer. Nog even een stukje tekst in elkaar gedraaid en dan gaan we zo slapen, het was weer een volle dag.