29 september 2019 - Dagje zand- en grindbak op weg naar Swakupmund

29 september 2019 - Swakopmund, Namibië

Vandaag 380 kilometer voor de kiezen, op we naar de kust, waar we 2 dagen blijven in Swakupmund. We hebben al gezien dat we de temperatuur wat bij moeten stellen, geen 30+ graden maar zo rond de 20 graden, jas bij de hand houden dus.

Net na half negen weggereden vanuit de Elegant Desert Lodge, naar de eerste tussenstop in Solitaire. Over wegen waar je niet echt blij van wordt, grintbakken met brokken van ruim 5 cm waar je met een redelijke snelheid (60-75 km/uur) en waar anderen ons met 100 km/uur voorbij komen. Je wordt bijna uit de auto getrild en het is opvallend dat de auto niet uit elkaar trilt. Er worden hier ook heel wat banden stuk gereden, iets wat ons gelukkig nog niet is gebeurd, en laten we hopen dat het ook niet gebeurd. Rond 10.15 uur komen we aan in Solitaire een stop die bekend is geworden door een Nederlander, Ton van der Lee, die van dit tankstationnetje met bakkerij een grote trekpleister heeft gemaakt hier midden in de woestijn, als iemand meer wil weten over deze geschiedenis moet je het boek Solitaire van Ton van der Lee eens lezen, een mooi en goed te lezen boek. Voor bekenden heb ik het boek wel te leen. Zelfs niet-lezers als Berty en ikzelf was dit een goed te lezen boek. Maar Solitaire is door zijn inzet nu een goudmijn voor de huidige eigenaren geworden. In de bakkerij kunnen ze het bijna niet aanbakken, wat een drukte.

In de bakkerij drinken we koffie met (naar gezegd wordt) het lekkerste appelgebak van Namibië. En eerlijk is eerlijk, het was heel lekker. Alleen de slagroom hoeft er van mij niet op. Verder nog een paar broodjes gekocht voor onderweg. Ook de koffie was van goede kwaliteit. Na de koffie nog wat foto’s gemaakt van het geheel en weer in de auto voor de volgende 260 kilometer over de wasborden. Het gaat op sommige stukken wel weer iets sneller, maar je moet goed oppassen want als je een stuk hebt waar je met de snelheid richting de 90 gaat kan het zijn dat je zo opeens weer een fors wasbord op rijd en de auto gaat sliden. Dus de komende 3.5 uur goed opletten en er voor gaan. We gaan hierbij ook nog over twee passen heen met prachtige uitzichten, de Gaub en Kuiseb pas, hier is het mooi rijden, lekker sturen maar wel uitkijken voor de wasborden. Ook is er onderweg nog een jakhals die voor ons de weg over wil steken, maar zicht nog maar even bedenkt, dij loopt een eindje met de auto mee, maar blijft gelukkig voor hem aan de kant van de weg. Onderweg stoppen we nog wel even een keer om de heerlijke broodjes van Solitair op te eten en wat te drinken, daarna verder naar Walvisbaai (de havenstad van het land) en van daar door naar Swakupmund. Ons guesthouse vinden we makkelijk en we worden snel naar onze kamer geholpen en voorzien van de benodigde informatie waar we hier wat aan hebben. We hebben een nette kamer in Namib Guesthouse. Het is gelegen in een woonwijk en ziet er netjes uit, niet heel speciaal maar wij kunnen hier wel een tweetal nachtjes verblijven. Alleen is het vandaag zondag en is bijna alles gesloten.

Na op de kamer even te zijn bijgekomen wandelen we naar de kust waar we even rondkijken op en rond de pier. Daarna pakken we een terrasje met zicht op de pier en het strand. Na enige tijd gaan we weer verder en eten een hapje voor we weer terug gaan naar de kamer, waar we alvast de voorbereidingen nemen voor morgen, want dan moeten we al om 8.45 uur in Walvisbaai zijn voor een rondvaart op de oceaan met een catamaran. Naar Walvisbaai moeten we nog zo’n 40 minuten rijden volgens de dame aan de receptie.