3 oktober 2019 - Etosha

3 oktober 2019 - Outjo, Namibië

Als om 6.15 uur de wekker afloopt zijn we al snel klaar om rond 7.00 uur aan het ontbijt te beginnen want we willen vroeg op pad, want vandaag willen we wild zien in Etosha, het belangrijkste wildpark van Namibië. Onderweg zien we langs de weg al verschillende dieren lopen zoals Dikdik (kleine antilopen), Warthogs (wrattenzwijnen) en een paar Oryx. We rijden in twee uur naar ons volgende overnachtingsadres, Vreugde Guestfarm, waar we rond 10.00 uur aankomen. Ik had een mail gestuurd of we met hun gids mee konden op de gamedrive, ik kon alleen geen antwoord ontvangen want in de vorige lodge had men geen wifi. Maar bij aankomst blijkt dat er al het een en ander voor ons is geregeld. We worden rond 12.20 uur verwacht bij de ingang van Etosha, waar de gids ons op zal pikken, hij is vanmorgen al om 6.00 uur begonnen met een viertal mensen, wij kunnen daar dan bij in stappen.

Tot die tijd kletsen we wat met de moeder van de mensen die het guesthouse officieel runnen, maar de moeder is de drijvende kracht, wat een gezellig mens. Als ze verneemt dat we Nederlanders zijn gaat ze over in et Afrikaans, een mooie taal die wij Nederlanders goed kunnen volgen. Rond half twaalf pakken we de auto naar de ingang van Etosha waar Theo de gids al staat op te wachten, hij brengt ons naar de andere mensen die bij een watergat zitten te wachten, geen straf voor hen want daar komen allerlei dieren om te drinken. De dieren trekken allemaal naar de watergaten omdat de rest van het park gortdroog is. Als we de vier Duitse mensen hebben opgepikt gaan we lunchen, waarna we weer naar het watergat gaan want rond half twee komen vaak olifanten bij het gat, helaas nu niet want we zien alleen springbokken, oryx, eland en kudu bij het gat. Rond twee uur gaan we het park ik, is de bedoeling, maar als we het park in gaan stopt Theo en draait weer om, hij heeft een olifant gezien die op weg is naar het watergat. En inderdaad als we er aankomen is de grote bull (mannetjes olifant) net gearriveerd. We kijken hier even naar en zien dat andere beesten nu op afstand blijven. Na een tijdje stappen we toch in de jeep en rijden het park in, door het stof zien we toch diverse beesten, heel voor springbokken, maar ook giraffen, struisvogels, zebra’s en allerlei andere antilopen. In het park worden opeens een paar weg afgesloten, Theo vraagt wat er aan de hand is. Blijkbaar is er een eindje verder een oude neushoorn aan het sterven, daar is begeleiding bij, als het beest dood is wordt de hoorn verwijderd en worden er bloedmonsters e.d. genomen. Bij een watergat zien we ook een aantal olifanten en als er een overblijft komt er ook een leeuw om te drinken. Rond zes uur moeten we het park weer uit zijn. Als we al voorbij het aanmeldpunt zijn zien we opeens rechts van de weg nog een neushoorn lopen, wat een mooi beest. Rond zeven uur zijn we weer bij het guesthouse en rond half acht gaan we eten. We hebben een heerlijk buffet gehad, daarna gaan we naar de kamer het stof van ons af douchen en een verhaaltje tikken, wat nu met de wifi weer online gezet kan worden.