30 september 2019 - Met de catamaran de oceaan op.

30 september 2019 - Swakopmund, Namibië

Als om half zeven de wekker gaat maken we ons gereed voor weer een dag genieten, wij gaan met een grote catamaran de oceaan op om zeeleeuwen, pelikanen, dolfijnen en zelfs een walvis te zien, en inderdaad al deze dieren hebben we gezien. Eerst met de auto naar Walvisbaai, een half uur rijden. Daar parkeren we onze auto, er komt gelijk al iemand die onze auto wil bewaken, prima is er iemand die een oogje in het zeil houdt. Ook komt er al iemand die naar onze namen vraagt. Hij maakt uit een bepaalde noot die olifanten eten hele mooie dingen, wij kunnen die dan kopen met onze naam er in prachtig gemaakt, en we betalen een prijs van 50 dollar, zo’n 3 euro per stuk. Daarna gaan we inchecken en moeten nog een half uur wachten voor we op de boot kunnen, we wandelen wat rond bij de winkeltjes die hier ook zijn en zien al veel leuke dingen. Als we de boot opgaan zitten we mooi vooraan, er zitten ongeveer 40 mensen op de boot.

We zijn nog maar net op weg of er komt al een zeeleeuw op de boot die, gevoerd door de bemanning met vis, zijn rondje over de boot maakt en door iedereen gefotografeerd kan worden. Even later komt er ook een pelikaan op de railing zitten, en ook hij maakt het rondje over de boot. Steeds zwemmen er zeeleeuwen voorbij en zien we ook kwallen in het water in verschillende afmetingen en kleuren. Dan worden er dolfijnen gespot, waar we op af gaan, we zien een groep van een stuk of 6 dolfijnen zwemmen en even later komt er zelfs een walvis in beeld die ik nog mooi kan pakken met de camera. We zien ook nog een zonnevis (hier malo geheten). Dan gaan we net voor een landtong liggen waar het stikt van de zeeleeuwen, aan de kant van de baai zitten er ongeveer 10.000, aan de oceaankant zitten er nog 10x zoveel. We zien ook een jakhals tussen de zeeleeuwen doorlopen, op zoek naar dode zeeleeuwen, die hij dan weer als maatje weet op te maken. Als we weer terug varen zijn we nog een groep dolfijnen voor ons uit zwemmen. Daarna worden we verzocht om onderdeks te komen waar we een glaasje bubbels ontvangen en een heel buffet van hapjes. Mosselen, allerlei soorten vis en vlees op verschillende manieren klaar gemaakt, echt te veel om op te noemen, en allemaal lekker. Mosselen eet ik voor het eerst, vind het niet slecht maar zal ze niet in een restaurant bestellen. Als we aankomen koopt Berty nog een paar souvenirs en nemen we de auto weer, we rijden nog een stuk langs de kust waar we hele groepen flamingo’s zien.

Na een stop in de Dunes Mall rijden we terug naar Swakupmund waar we rond 15.00 uur weer aankomen bij het guesthouse. We luieren even iets en gaan daarna het centrum even in. Hier komen we de Zwitsers weer tegen waar we ook mee naar Sossusvlei zijn geweest. Rond 17.30 zijn we weer op de kamer en tegen 18.45 zullen we weer op pad gaan om te gaan eten bij Kuuki’s Pub.