4 oktober 2019 - Een hele dag in Etosha

4 oktober 2019 - Namutoni, Namibië

Ontbijt stond vanmorgen al om 6.30 uur voor ons klaar, yoghurt en een broodje met een lekker gebakken eitje, daarna afscheid genomen van Vreugde Guestfarm. Wat een vriendelijke vrouw. We rijden naar de poort van het Etosha Park waar we ons melden bij de poort, we vullen een formulier in wat we moeten mee nemen naar het 17 km verderop gelegen info-center waar we ook moeten betalen, 170 Nam.Dollar (10 – 11 euro) voor de 24 uur, want we blijven dit keer slapen in het park, bij de oostelijke uitgang in Namutoni. We zijn nog maar net in het park en vallen al met de neus in de boter, een grote kudde olifanten struint hier door het struikgewas, 20 á 30 stuks lopen er hier rond. We blijven even staan en maken foto’s, daarna rijden we verder en betalen onze toegang. Eerst gaan we naar het watergat waar we gisteren ook zijn geweest, maar hier is niet veel te zien, wat klein spul. Hierna rijden we het park in, in de richting van Namutoni, wat 140 km verderop ligt. In Vreugde Guestfarm hebben we een kaart gekocht en meteen de tips gekregen bij welke uitkijkposten we moeten gaan kijken. Het klopte precies, waar wij kwamen was over het algemeen wel wat te zien. We zien vandaag bij de verschillende waterholes een mannetjes leeuw met een prachtige kop met manen, we zien verschillende olifanten, oryxen, giraffen, zebra’s, gnoe’s, elanden, kudu’s, impala’s en heel veel springbokjes. Van die springbokken lopen er hier echt duizenden rond. Van grotere afstand zien we ook nog een hyena en een neushoorn. En we zien heel veel vogels waarvan ik de notarisvogel en de neushoorn vogel wel het mooist vindt. Het blijft een droge en dorre boel, waarbij het op sommige punten in het park wel lijkt dat er sneeuw ligt, zo wit is alles van het kalkstof dat hier in de grond zit en nu rond wordt gestoven. Bij waterhole Kalkheuwel was een jonge mannetjes olifant de andere dieren die wilden drinken, aan het pesten. Eerst was hij aan het drinken, daarna maakte hij steeds een beweging om weg te gaan, dan kwamen de andere beesten naar het gat een kwam meneer er weer aan zodat de anderen weer voor hem wegliepen, dar duurde zo een tijdje, en hij had het voor elkaar, hij bleef alleen over de rest ging verder, waarschijnlijk op een anderen plaats op zoen naar water.  Bij een van de laatste waterholes, Chudob, blijven we bijna 45 minuten hangen. Eerst is er een olifant in het water, staat er nog één achter het riet in dezelfde plas en staat er een ernaast die zichzelf een stofbad geeft, dan komt er nog een bij lopen die ook in bad gaat, en als de eerste drie weer verder gaan komen er vanuit de achtergrond nog weer twee kolossen bij, met zijn drieën gaan ze lekker in bad en maken er een feestje van, terwijl op afstand de giraffen, zebra’s, warthogs, en veel antilopen wachten tot zijn ook van de poel gebruik kunnen maken, want als de olifanten aan de beurt zijn blijven de anderen allemaal op afstand. Een mooie afsluiter van vandaag in het park.

Hierna rijden we naar Namutoni om onze kamer op te zoeken, een nette kamer, maar hier in het park gaat het er wel wat anders aan toe als dat we tot nu toe gewend zijn, alles is commerciëler en de mensen zijn minder vriendelijk als in de andere accommodaties, zal komen omdat dit van de staat is. Ook het onderhoud blijft hier wel wat achter. We hebben voor vanavond al een tafel besteld in het restaurant waar een buffet is.

1. Marianne:
    5 oktober 2019
    Mooie plaatjes broer, volgende keer wil ik mee
  2. Elsa de Heer:
    6 oktober 2019
    Weer lekker op pad Jannes?
    Mooie foto's.
    Wij hopen over 3 weken naar Zuid Afrika te gaan.
    Groetjes aan Betty en nog veel plezier.🙋‍♀️