6 en 7 oktober - Een paar relaxdagen

7 oktober 2019 - Bagani, Namibië

We nemen rond 9.00 uur afscheid van een hele mooie locatie en gaan weer verder voor onze voorlopig laatste stop in Namibië, hierna gaan we een weekje over naar Botswana.

Vandaag maar zo’n 240 kilometer te rijden naar Ngepi Camp in de buurt van Divundu waar we 2 nachten zullen blijven. Zonder een echt programma, dus lekker lui. Het rijdt weer makkelijk, allemaal asfaltwegen, alleen de laatste 5 kilometer een zandpad.

Het is zondag en de mensen zijn vrij, gaan naar de kerk of zoals in Rundu gaan naar de supermarkt die wel open is. Als we hier even tanken is het ook een drukte van belang omdat de mensen hier ook hun inkopen doen bij de naastgelegen supermarkt en de marktkraampjes. Langs de weg ook een tweetal slagers. En niet zoals wij zijn gewend, er hangen hier halve koeien of geiten aan een touw in de boom en hier wordt dan van afgesneden wat iemand wil hebben. Niks geen keuringsdienst, koeling of iets dergelijks, wel veel vliegen op het vlees. De mensen kunnen het hier blijkbaar wel hebben. Overal zien we ook vandaag weer mensen lopen, soms fietsen of met de ezel- of ossenwagen. Kinderen zie je spelen met van draad gemaakte auto’s aan een stok of met een tot bal gemaakte lap. Als we onderweg stoppen om iets te drinken en een koek er bij nemen die we onderweg al eens in een supermarkt hebben gekocht, zit er een jongen op een boom te kijken en komt er een jochie bij lopen. We geven hen een halve koek mee, ze stralen van oor tot oor als ze de koek smakelijk opeten. Een ander vriendje komt net te laat. Her en der steken de mensen over maar ook geiten, koeien en ezels. Goed uitkijken wat er zoal langs de weg loopt en of het eventueel over wil steken. Als we aankomen bij het Ngepi Camp blijkt het een oude hippie nederzetting te zijn, met wel bijzondere kamers en camp-plaatsen. Wij zitten behoorlijk achteraan in boomhut 16. Zo’n 600 meter lopen naar de receptie. Het is een open boomhut, de zijwanden zijn van rieten matten en de voorkant met het zicht op de kavango rivier is open, we slapen dus vandaag half buiten. Heel apart maar ook wel heel leuk.

De middag brengen we lekker lui door op het balkon van onze boomhut een houden de rivier in de gaten, voor onze hut ligt een familie Hippo, de zes nijlpaarden lijken net eilandjes die soms weer even verdwijnen en er dan weer zijn. Dan wordt er weer eens een beetje geknord en wordt het water uitgeblazen. Verder is er aan de overkant van de rivier een Nationaal Park. Het Mahango Park was 30 jaar geleden nog een militaire basis, nu is het in bezit genomen door olifanten, koedoes, nijlpaarden, wrattenzijnen en nog veel meer dieren die we dan ook regelmatig langs zien komen aan de overkant. Ook heel veel vogels hoor en zie je hier. Mooi vanuit de hangmat om naar te kijken. We zien twee groepen olifanten langskomen die drinken en iets baden in de rivier. Om half acht is het diner op het plateau aan het water, er blijken vandaag aardig wat Nederlanders te zijn. Een groep van Fox en een stel dat ook rondreist zoals wij, maar net als de groep tegenovergesteld rijdt. Zij hebben Botswana al gehad. Als ik hen zo hoor dan staat ons daar nog veel moois te wachten.

Als we naar bed gaan horen we nog allerlei geluiden, we genieten van het geknor van de hippo’s, horen olifanten toeteren en nog veel meer andere geluiden. Als we gaan slapen gooien wij het dekbed af, veel te warm, maar rond een uur of vier zijn we allebei wakker en is het tocht wel koud, dekbed dus weer over. Voor de wekker staan we al op, we genieten van een mooie zonsopkomst over de rivier en maken ons klaar voor het ontbijt. Na het ontbijt hebben we een rondvaart in een mokoro geboekt over de rivier. Geen echte mokoro (uitgeholde boomstam) maar een kunststof variant die iets sterker is. Voor het ontbijt klets ik nog iets met een dame uit de Fox groep, blijkt dat er in de groep ook iemand uit Vaassen zit, de oude bakker Reijrink. Als we aan ons ontbijt zitten komt hij even bij ons kletsen. We kennen elkaar niet maar toch even leuk dingen over Vaassen uit te wisselen.

Bij de mokoro vaart zien we ook weer heel veel dieren en vogels die ons worden aangewezen door de gids die de boot roeit, soms zitten, soms staand en soms lopend achter de boot als het te ondiep wordt. Want ook hier is de het gebrek aan regen de rivier een stuk lager als normaal. We genieten van al het moois dat we langs ons heen zien komen. Na terugkomst drinken we nog iets aan de bar en zoeken de hangmat weer op om even te luiteren en te genieten, familie Hippo ligt ook weer voor de hut. We zien ook een groep olifanten van zo’n 30 stuks aan de overkant.

Rond twee uur gaan we lunchen en daarna even zwemmen in de speciale bak in de rivier waar de hippo’s en krokodillen niet in kunnen komen. Hier kletsen we wat met een Zwitserse die uit Zuid Afrika komt en het leuk vindt om Afrikaans met ons te kletsen. Na een tijdje zoeken we de boomhut weer op en tik ik weer dit stukje terwijl Berty een lekkere douche neemt, ook gewoon buiten met uitzicht op de rivier. Ik zal haar zo volgen, als ik haar onder de doucht vandaan kan krijgen, want ze zegt dat ze er weel een uur onder kan staan zo lekker als het is.