6 oktober – Laatste etappe, Lagos en trainen voor het WK Skeeleren

6 oktober 2021 - Lagos, Portugal

Na het ontbijt rijden we eerst naar Faro om daar de stad nog even te bekijken, wel mooi maar niet bijzonder, daarom rijden we na een bakkie koffie verder in de richting van onze laatste plaats op de lijst, Lagos. We toeren weer lekker buiten de tolwegen om en komen door verschillende leuke plaatsjes, en na ruim anderhalf uur komen we rond een uur of één aan in Lagos waar we de auto parkeren in de buurt van de haven, even daar kijken want we zullen toch nog te vroeg zijn om een kamer te kunnen krijgen. We wandelen hier rond, het is al lekker warm geworden, en zoeken een tentje voor de lunch. We zien hier zelfs al op en plaats pal in de zon 36 graden op de thermometer verschijnen.

Na de lunch slenteren we weer terug naar de auto, en maken onderweg nog een praatje met een dame die ons een excursie op een boot wil verkopen. Het lijkt ons wel wat maar dan misschien voor morgen. En dat willen we nu nog niet boeken.

We rijden met de auto naar ons 13e en laatste onderkomen van deze mooie reis, Hotel Uma Case à Beira Sol. Rondom de straat is het een bouwval, vooral door een onafgebouwd hotel, maar in het straatje van het hotel staan mooie huizen die vooral gebruikt worden als hotel of B&B. Ons hotel blijkt binnen de poort een paradijsje. Een mooi gebouw met verschillende kamers in een prachtige tuin. Helaas is onze kamer nog niet klaar, dus we wachten hier maar op langs het zwembad. Als de kamer klaar is brengen we onze spullen naar de kamer en daarna vertrekken we naar het oude centrum van Lagos, waar we wat rondstruinen, iets drinken en ijs eten. We kijken ook even langs deze kant van het water bij allerlei kraampjes. Hierna lopen we terug naar het hotel om de auto te pakken en op zoek te gaan naar de skeelerbaan van Lagos, deze ligt tegenover de InterMarchè supermarkt. Snel gevonden en we vinden ook de ingang naar de baan, er wordt getraind, en niet door de minsten. Er is een groepje aan het rijden met enkele Duitse toppers waarvan Leatisia Schimek de bekendste is, en meervoudig wereldkampioen Gwendal Lepivert rijd er samen met de Portugees Martin Diaz, die we al kennen van het EK Jeugd in 2007, toen ik de Portugezen nog van de baan naar het hotel reed. Martin was toen samen met Diogo Marreiros een aankomende rijder, Diogo is ondertussen Europees kampioen, en Martin rijdt nog steeds goed, maar heeft de stap nog niet kunnen zetten die Diogo wel heeft gezet. Tijdens het rijden steken Gwendal en Martin al direct de hand op ten teken van herkenning. Als ze uitgereden zijn kom Gwendal gelijk even langs voor een praatje. Hij is blijkbaar de laatste tijd al heel hard bezig voor het WK in Colombia, waar hij al een paar weken is geweest, ook heeft hij er al een trainingskamp op zitten met de Franse selectie in Spanje, en nu is hij met zijn vriendin dus in Lagos om zich hier voor te bereiden op het WK. Na het bezoek aan de skeelerbaan doen we nog wat inkopen, eten we nog iets en dan zoeken we onze kamer weer op. Even op de laptop een verslagje maken en dan kijken of er nog iets op tv is via de ZiggoGo App.

1. Greet Fikse:
    6 oktober 2021
    Erg bekend voor ons, we waren destijds ook ruim een week in Lagos tijdens kampioenschappen. Tussen de wedstrijden door belegde broodjes halen bij de Intermarché, door het centrum naar de haven lopen. En ja, wij hebben een excursie met een boot gemaakt en vonden dat de moeite en kosten wel waard!
    Bedankt voor al je verslagen en een goede terugreis.