8 en 9 oktober 2019 - Chobe – Botswana, dieren kijken

9 oktober 2019 - Hwange, Zimbabwe

Zo weer twee dagen verder, de eerste dag was het grotendeels rijden en de oversteek van de grens met Botswana. Daarna zijn we rondgereden door Mathew de gids van de River View Lodge door het Chobe National Park.

Eerst het afscheid uit Ngepi Camp. Na een ontbijt en afgerekend te hebben zijn we weer naar Divundu gereden om te tanken en wat inkopen te doen. En tegen negen uur zijn we weggereden, op weg naar Botswana. De eerste 260 kilometer via de B8 gereden door een paar Nationale parken waar de maximum snelheid op 80 ligt. Er kunnen olifanten oversteken, maar wat er oversteekt geen olifanten, wel geiten, koeien, ezels en mensen. Het blijft dus uitkijken. Rond twee uur zijn we bij de grens met Botswana, eerst uitboeken voor Namibië, papier invullen, doorrijden naar het volgende, een slagboom, het papier van het verhuurbedrijf achter de ruit, moet verwijderd worden en we moeten ons uitschrijven. Dan verder door een stukje niemandsland naar het volgende loket. Botswana, eerst met de auto door een bak met water (ontsmettingsmiddel), ook een papier invullen en paspoort afstempelen. Auto invoeren, kost 165 Pula (€ 13.50), daarna alle schoenen en slippers ook in een ontsmettingsbak. Dan alles in de auto en je bent in Botswana. Na enkele kilometers weer een slagboom, we moeten naar Kasane, maar rijden al door het Chobe National Park, dus gegevens weer invullen en doorrijden. We zien in Chobe vandaag niet veel, een groep zebra’s steekt over en ik zie op een afstand een paar olifanten lopen. Dan Chobe weer uit, weer gegevens invullen. Dan doorrijden naar Kasane waar de route van het reisbureau niet helemaal klopt, maar ons wel bij een winkelcentrum brengt met bank waar we pula’s kunnen pinnen. Gelijk maar even gedaan. Dan via de Garmin naar de River View Lodge gereden. We zijn helaas net te laat om mee te gaan op de game cruise. Dus we blijven maar even op de kamer en rusten wat uit van de dag. Rond half acht gaan we eten. Bij ons aan tafel zitten een paar Duitse mensen, die vertellen wat ze allemaal hebben gezien op de cruise, dat belooft wat voor morgen.

Dat “morgen” begint al vroeg, want om 5.45 uur vertrekt de safaritruck naar Chobe, de wekker dus om 5.15 uur. Het is nog fris op de truck maar daar is aan gedacht, er liggen dekens. Na ruim een half uur komen we aan bij de ingang waar gids Mathew ons aanmeldt, en we na een korte briefing het park in kunnen. We zitten maar met vier personen in de truck waar er 17 in kunnen. We kunnen dus alle kanten op. We zien direct al sporen van een luipaard, maar krijgen deze niet te zien, wel even later zien we een leeuwenkoppeltje samen liggen en even later ook samen paren. Daar wordt op toegezien door een mannetje wat door het andere mannetje is verstoten. Een eindje verder zien we de rest van de groep een vijftal wijfjes, en daarbij twee olifanten die in de aanval gaan op de leeuwen blijkbaar omdat ze zich bedreigt voelen omdat er een pasgeboren olifant bij is. En de leeuwen hier nogal eens een jonge olifant op het menu hebben staan. We zien de kleine echter niet. Verder zien we ook veel antilopen en buffels. Een hel groep marimba’s en enkele giraffen. Ook veel vogels waaronder ook vaak de Afrikaanse visarend. We komen met veel foto’s en een voldaan gevoel rond 10 uur weer terug op de lodge en kunnen dan aan ons ontbijt, hierna gaan we lekker douchen.

Als we weer helemaal fris zijn pakken we de auto en rijden Kasane in om daar eens even rond te kijken, even tanken wat inkopen doen in de supermarkt en daarna in het centrum even rondkijken bij de verschillende kraampjes met souvenirs. We kopen hier nog een paar dingen en daarna gaan we lunchen bij een pizzatent in het centrum. Na de lunch rijden we terug naar de lodge waar we nog even wat luieren waarna we om 15.00 uur worden opgehaald door Mathew voor de middag cruise over de rivier. We rijden weer een half uur naar de boot. Zaten we vanmorgen nog met 4, dit keer hebben we een boot waar normaal 24 mensen op kunnen voor ons beiden, we hebben een complete dansvloer voor ons alleen. We kunnen dus alle kanten uit, en de stoel wordt ook regelmatig verzet want er is ook nu veel te zien. We zien natuurlijk de waterbeesten zoals Hippo en krokodil, maar ook veel olifanten, buffels en andere dieren die langs de rivier komen om te drinken. We zien bijvoorbeeld een groep olifanten de rivier overzwemmen met tussen hun in een paar kleintjes waarvan de kleinste helemaal onder water verdwijnt met soms even een klein slurfje dat boven water uit komt. Ook zien we de twee olifanten die vanmorgen problemen hadden met de leeuwen, en we zijn nu ook het kleintje wat ze bij zich hebben, waarschijnlijk pas de afgelopen nacht geboren.  Ook een krokodil die een schildpad op eet. We zien heel veel beesten te veel om op te noemen, ik zal een paar plaatjes bijvoegen om een ideetje te krijgen. Rond half zeven zijn we weer bij de lodge en om zeven uur wordt de trom geslagen als teken dat het diner klaar is. We kletsen weer even bij met de Duitse mensen die vandaag naar de watervallen zijn geweest, wij onze ervaringen en zij die van hun. Dan hebben we weer een idee wat ons morgen te wachten staat. Voldaan gaan we naar de kamer, wat een mooie dag hebben we gehad en wat hebben we veel mooie dingen gezien. Nu even dit verhaaltje en dan gaan we slapen want morgen moeten we om half acht klaar staan om naar de Victoria Watervallen te gaan in Zimbabwe.

1. H J van Heerde:
    10 oktober 2019
    Rijden jullie op je zelf of met een groep
    Veel plezier verder ziet er goed uit Hendrik Jan
  2. Jannes:
    10 oktober 2019
    We rijden zelf, maar soms op locatie doen we een gamedrive vanuit de lodge, dat is meestal in een groep