Curitiba een mooie stad verkend

2 oktober 2022 - Curitiba, Brazilië

Vandaag is het Election Day in Brazilië, iedereen moet naar de stembureaus om een stem uit te brengen voor een nieuwe president, naar verwachting zal de strijd gaan tussen de zittende president Bolsonaro en een voormalige president Lulla, beiden heren van boven de 70. De afgelopen dagen zag je overal mensen met vlaggen lopen om nog stemmen te winnen en promotie te maken, maar vandaag merken we er niet veel van.

Na het ontbijt zoeken we een taxi op, nog niet zo makkelijk vanmorgen want er rijden er op de zondagmorgen niet veel rond. Maar het lukt ons er een te vinden die ons naar de Botanische tuin van Curitiba, die overal bekend staat als een mooie tuin. Nou dat klopt het is er prachtig, veel mooie planten en bomen. En mooi aangelegd. Helaas wordt er ook op enkele plaatsen gewerkt, waardoor bepaalde stukken afgezet zijn. We lopen door de tuin en maken er veel foto’s. We zijn ook veel vogels en ook nog een eekhoorn. Na zo’n twee uur hadden we het wel gezien en zijn we in het bijbehorende restaurant wat gaan drinken. We hadden daarna met de taxi naar het centrum willen gaan, maar toen zagen we dat voor de tuin de hop-on hop-off bus stopte. Daar zijn we toen ingestapt, en voor de prijs van 50 Rial (€ 10,00) konden we de hele dag met deze bus mee, dat scheelt nogal met andere steden waar je vaak meer als € 35,00 betaald. Met de bus gaan we kriskras door de stad en de buitenwijken. We komen door wijken met oude vervallen huizen, bedrijven maar ook door wijken met hele mooie en dure huizen. Vaak omgeven met hoge muren waarop stroomdraden of prikkeldraad staat en zelfs vaak met bewakingscamera’s. We komen ook langs veel prachtige parken die allemaal gratis toegankelijk zijn. Curitiba is in Brazilië een voorbeeld stad, nou dat is aardig gelukt het heeft een goede mix van groen en bewoning. Wat we ook veel zien zijn daklozen, honderden mensen zoeken een slaapplaats in de parken, onder bruggen, voor winkels en andere gebouwen. Overal zie je wel mensen slapen of hebben ze dekens liggen om de komende nacht weer onder te kruipen.

We maken een hele rit door de stad, tot we op een gegeven moment weer door het centrum komen en wij besluiten uit te stappen want het is ondertussen al twee uur geweest en dan is het wel tijd om iets te gaan eten. We zijn in het centrum maar er is maar weinig open om te eten, blijkbaar zijn alleen de malls open. Uiteindelijk komen we terecht bij een McDonalds, niet onze eerst keus normaal maar als er niets open is lusten we ook wel een hamburger of kipburger. Hierna lopen we nog wat door het centrum en gaan we naar een mall niet ver van ons hotel waar we even rondlopen en bij een bakker iets te drinken nemen met een stuk gebak er bij. Daarna lopen we naar ons hotel waar we nog een tijdje moeten wachten op de taxi die ons naar het vliegveld zal brengen want we vliegen vanavond nog naar Foz de Iguazu, morgen gaan we naar de watervallen. Eerst naar de Braziliaanse kant en een dag later bezoeken we de Argentijnse kant. We zitten de komende nachten trouwen in een hotel aan de Argentijnse kant van de watervallen. Dat maakt Argentinië als 51e land dat we gaan bezoeken.

Dit stukje tik ik terwijl we op het vliegveld zitten te wachten om naar Foz de Iguazu te vliegen, we komen daar vanavond om 23.45 uur aan als het goed is.