Een dag relaxen en dan weer terug naar Salvador

15 oktober 2022 - Salvador, Brazilië

Donderdag een lekkere relax dag, om 8.00 uur ontvangen we al ons ontbijt, dit keer op ons balkon met uitzicht op zee. Na het ontbijt gaan we op pad, eerst lopen we een stuk langs het stranden zien op het 3e strand de boten met toeristen vertrekken voor hun excursies, vaak een rondje rondom het eiland met enkele stops om te snorkelen of op het strand te liggen. We zijn blij dat we zoiets niet geboekt hebben want de bootjes zitten zo overvol, dat het niet meer gezellig is.

Na de wandeling zoeken we een paar strandbedjes op met parasol. Ik er onder, Berty er voor in de zon. Hier kunnen we mooi liggen mensen kijken en wat er verder allemaal langs komt, handelaartjes met kettingen, bikini’s, drankjes, broodjes, ijs, zonnebrillen, excursies en wat al niet meer. In tegenstelling wat we wel gewend zijn vanuit Turkije blijven de mensen niet doordrammen, maar lopen ze gewoon weer verder na netjes gedag te hebben gezegd. Iedereen is super vriendelijk.

Nadat we een paar uur hebben gelegen is het weer tijd om iets te gaan eten, we pakken ons boeltje op en zoeken een leuke strandtent uit met lekkere stoelen waar we onze lunch gebruiken. Na nog een drankje gaan we richting onze pousada, om daar verder nog even aan het zwembad te liggen en daarna de kamer op te zoeken om daar nog even op het balkon in de hangmat te liggen en Berty op bed.

Na een douche gaan we rond 19.00 uur weer op pad om iets te eten te zoeken, nou dat is hier niet zo moeilijk want er is keus genoeg. We hebben we zin in pizza, en als we langs een restaurant komen met een pizzabuffet is de keus snel gemaakt. Hier komen ze iedere keer langs met allerlei soorten pizza (ze hebben 24 smaken) waar je dan een punt van kan kiezen. Als je dan bent uitgegeten is het nog mogelijk om een pizza als toetje te nemen met bijvoorbeeld nutella, banaan of kokos. Ik heb hier iets te veel gegeten en heb hierna niet zo’n zin meer om nog ergens iets te drinken, we zoeken onze kamer op en ik val bijna gelijk in slaap, toch wel vermoeid dus van zo’n relaxdag.

Na een goede nachtrust weer op tijd wakker, en als er om 7.45 uur op de deur wordt geklopt voor de dame met ons ontbijt zijn we al helemaal klaar hiervoor. Weer lekker ontbijten op ons balkon, Hierna gaan we nog een ommetje maken door het kleine centrum waar Berty nog een tas koopt en we nemen nog iets te drinken aan het strand. Tegen 11.00 uur zijn we weer bij de kamer waar ook al een kruiers op ons wacht om de koffers naar de boot te brengen.

Dit keer gaan we met een andere boot, we weten niet eens wat voor boot. Hopelijk gaat het iets beter als op de heenweg met de catamaran, waar de halve boot aan het kotsen was. Maar uiteindelijk belanden we in een speedboot, ik denk moet die ons het hele stuk weg brengen? En zo vol (we zitten met ongeveer 20 personen op het bootje, het lijkt wel op een bootje bootvluchtelingen)?

Gelukkig valt het mee, na zo’n 20 minuten legt de boot alweer aan en kunnen we van boord, gelukkig hebben we op de boot kennis gemaakt met een drietal dames waarvan er één Engels spreekt en een andere Duits. Deze dames loodsen ons naar de vervolgstappen. We moeten eerst en wachten wanneer we in een bus kunnen stappen die ons een uur en veertig minuten meeneemt op een mooie route richting Salvador. Daar stappen we uit de bus en gaan weer verder op een boot naar de haven in Salvador waar we woensdag zijn vertrokken. Rond 16.30 uur komen we aan in de haven en worden we naar busjes geloodst die ons naar ons volgende hotel moeten brengen. Ons volgende en tevens laatste hotel is ook het grootste hotel dat we deze reis hebben gehad Iara Beach Hotel, ligt aan de kust met uitzicht over een zwembad naar de zee. We eten hier ook in het restaurant ons laatste diner van de vakantie.

Morgen worden we om 8.00 uur opgehaald en naar het vliegveld gebracht waar we eerst een vlucht hebben van 2.5 uur naar Sao Paulo, waar we 5 uur moeten wachten op onze vlucht met KLM naar Amsterdam, die ongeveer 12 uur zal duren. Een hele dag onderweg dus. Ik hoop dat we kunnen slapen, dan gaat de tijd iets sneller.