Donderdag 15 november – Medellin

15 november 2018 - Medellín, Colombia

Na een goed ontbijt (het beste tot nu toe in Colombia) vertrekken we met de bus voor een rondje sightseeing Medellin. Eerst rijden we naar één van de huizen van Pablo Escobar, de Monaco Building. Hij had meer dan 200 locaties in de stad waar hij afwisselend woonde, zodat de politie/militairen hem niet konden vinden. Onze gids verteld hier het een en ander over deze man waarover hier heel verschillend wordt gedacht. Hij was een soort Robin Hood, maar heeft ook heel veel mensen laten vermoorden. Daarna rijden we naar een begraafplaats waar Pablo ligt begraven. Toevallig is op dat moment net zijn zus ook bij het graf want blijkbaar is er binnenkort iets te vieren en moet het graf worden opgeknapt. Er is een aannemer bij die te horen krijgt wat de plannen zijn. Na de verhalen van Pablo Escobar gaan we de stad weer in om ook nog een andere kant van deze stad te leren kennen. Eerst stoppen we bij een plein waar een paar beelden van Botero staan, een vogel die in het verleden is opgeblazen (waarbij 30 doden vielen) en een nieuwe die Botero daarna heeft gemaakt ter vervanging. De oude opgeblazen moest van hem wel blijven staan, want dan kon men zien waar mensen toe in staat kunnen zijn. Daarna rijden we verder naar Avenida La Playa waar ruim 20 werken van deze (vooral in Colombia) bekende kunstenaar staan. Hier drinken we ook lekker koffie en van hieruit vertrekken we naar de metro (de enige in Colombia), een groot deel van de groep gaat onderweg naar de kabelbaan die over de stad naar een mooi uitzichtpunt voert, wij nemen de tram een andere kant uit. Wij gaan naar het Estadion, de sportstadions in de stad, want wij willen een skeelerbaan bezoeken. Tussen allerlei sportaccommodaties, zoals voetbal, basketbal, zwembaden, honkbal, vinden we de skeeleraccommodatie. Niet alleen een 200 meter baan, maar ook een baan voor het kunstrijden en een baan voor rolhockey. De 200 meter baan was blijkbaar eerst 250 meter geweest want er ligt nog een bocht naast. Gelukkig wordt er ook nog getraind door een groep meisjes, die volgens mij nog niet zo heel lang bezig zijn. Ik probeer nog een paar woorden te wisselen met de trainer en één van de meisjes die een paar woordjes engels kan. Een trainer die wel wat Engels kan komt waarschijnlijk over een uur, maar daar wil ik niet meer op wachten. Leuk om hier te zien hoe de sport beleeft wordt. Een grote tribune naast de baan, met daaronder een krachthonk, ook een soort van kantoorruimte met ook een studielokaal (lijkt het mij). Prachtig zo’n locatie, zo kennen wij het niet in Europa. Hierna lopen we weer terug naar de metro en gaan met overstap terug naar de wijk waar ons hotel zicht bevind. We moeten vanaf het station nog wel een stuk lopen, maar zo zie je ook mooi wat er hier in de omgeving allemaal zit. Voor we bij het hotel zie ik een zaak waar ze allemaal lekkere gebakjes/chocoladedessert hebben. Berty vind dat wel lekker en kiest er een paar uit. Lekker zegt ze. Ik heb er geen zin in, maar neem wat te drinken. Hierna lopen we verder naar ons hotel waar we even sloom op het bed liggen waarna we nog even de straat in lopen om iets te drinken. Dan naar de kamer om nog wat te tikken en ons klaar te maken want om 19.20 uur moeten we klaar staan, want we gaan luxe uit eten.

En het was echt luxe, 9 gangen in allemaal kleine gerechten. Heel bijzonder bijvoorbeeld chocolade waar je je handen mee moest wassen en daarna aflikken, kijk maar op de foto’s die we zullen plaatsen. Met een voldaan gevoel konden we naar bed gaan.