Douaneformaliteiten

25 oktober 2014 - Chetumal, Mexico

We verlaten Guatamala en gaan via Belize weer terug naar Mexico. We vertrekken om 8.00 uur vanaf ons hotel naar de grens met Belize, waarbij we eerst nog een stop maken voor de grens voordat we de grens over gaan steken en afscheid nemen van de kleine bus en de bewaking, vanaf nu gaan we het weer zonder bewaking doen, ik heb me trouwens geen moment onveilig gevoeld in dit mooie land. De douane formaliteiten zijn wel zwaar, Guatamala uit gaat we redelijk snel maar voor Belize moeten we met onze bagage allemaal weer door de douane, waarna alles weer in een andere gereedstaande bus gaat met weer een nieuwe chauffeur. Deze chauffeur zal ons de laatste dagen van onze vakantie rondtoeren. Belize is ook weer een mooi groen land waar je kunt zien dat de levensstandaard weer wat hoger ligt als in het vorige land, de huizen zien er beter uit en ook de auto’s waarin men rond rijd zien er beter uit. Helaas kan het bezoek aan de tempels hier in Belize niet doorgaan, we kunnen de rivier niet over om de site te bereiken. Door de overvloedige regenval is de rivier te hoog gestegen en te wild om over te steken. Hierdoor wordt Belize meer een doorreisland. Rond een uur stoppen we voor de lunch in een restaurant langs de weg, wat gerund wordt door een dame uit Denemarken die hier al 19 jaar woont. Hierna rijden we verder en stoppen nog in een dorpje voor een plaspauze en om even wat rond te lopen. Tegen vijf uur komen we bij de grens Belize-Mexico, waar we weer door het douane gebouw moeten van Belize, uitchecken. Daarna na de Mexico kant, formulieren invullen en even verder alle bagage uit de bus en door de scanner. Een hele poppenkast dus, maar ja, het moet gebeuren. Er gaat alleen zoveel onnodige tijd in zitten. Na de grens nog 10 minuten rijden naar ons hotel, hotel Noor. Even naar de kamer en daarna een hapje eten in het restaurant bij het hotel. Lekker gegeten, een reusachtige hamburger met friet.