Op naar onze eerste binnenlandse vlucht (naar Curitiba)

30 september 2022 - Curitiba, Brazilië

Gisteravond gegeten bij het plein in Paraty waar ook een fototentoonstelling is. Lekker gegeten maar niet aangenaam wat betreft de temperatuur, want het is nogal koud en nat en als dan deuren en ramen open staan is het niet aangenaam, er was ook weinig publiek in de straten met dit miezerige weer. Na het eten nog even een terrasje pakken is er vanavond niet bij. Dan maar naar de kamer en wat YouTube filmpjes kijken.

Vanmorgen weer op tijd wakker, lekker onder de douche en daarna naar het ontbijt. Dit keer heel erg uitgebreid, wat een keus. Ook weer een ruim assortiment aan fruit, het is hier veel lekkerder als thuis. Omdat we nog op tijd zijn lopen we nog even een rondje door het oude centrum, want het is even droog. Als we terug komen zit de chauffeur voor vandaag al op ons te wachten, Luis. Hij brengt ons vandaag naar het vliegveld van Sao Paulo, zo’n vier uur rijden.

We rijden langs een afwisselende route, eerst een stuk langs de kust, dan de bergen in over klimmende en kronkelende wegen die in de Tour de France zeker niet zouden misstaan, de andere kant van de berg naar beneden over bredere wegen die veel makkelijker lopen. Na zo’n twee wordt er een stop gemaakt om de benen even te strekken, iets te drinken en te eten en de mogelijkheid om het toilet te bezoeken. Dan weer verder richting Sao Paulo, even later draaien we de autostrade (snelweg met tol) en gaat de snelheid weer verder omhoog.

De omgeving wisselt vandaag steeds weer, langs de kust heb je aan de ene kant steeds de uitzichten op de stranden en de zee en allerlei eilandjes die zich daar bevinden. Aan de andere kant zie je een soort van regenwoud, veel en een weelderige groei. Als we in de bergen rijden zitten we rondom in het regenwoud, over de berg wordt het meer grasland en staan er her en der haciënda’s en andere huisjes en schuren. Op de graslanden zie je veel koeien en paarden, ook zie je heel veel termietenheuvels in het landschap. Als we dichter bij Sao Paulo komen zien we eerst heel veel velden met suikerriet en daarna zien we de industrie weer groeien.

Rond twee uur komen we aan op het vliegveld, we laden uit en nemen afscheid van Luis. Dan gaan we naar binnen in de vertrekhal 2 van het grootste vliegveld van Zuid-Amerika. We kijken rond in de immense hal en schieten iemand aan die daar werkt met de vraag waar we moeten zijn. We worden gelijke heel vriendelijk geholpen en binnen de kortst keren hebben we onze instapkaarten, labels voor de koffers en zijn we de koffers alweer kwijt. Zelf gaan door de beveiliging en gaan op zoek naar een eet gelegenheid, we belanden bij Pizza Hut, waar we even blijven hangen voor we naar de gate 223 lopen waar ons vliegtuig naar Curitiba zal vertrekken. We kunnen op tijd boarden en zitten al een tijdje op de plek als er nog een groep mensen met handicaps binnen geholpen moet worden, ook de rolstoelen moeten mee, dit levert een vertraging op van een twintig minuten. Als we dan eenmaal in de lucht zitten hebben we nogal last van turbulentie, maar het tweede deel van de vlucht is dat weer voorbij. De vlucht duurt niet lang want we halen de tijd blijkbaar weer in want met een kleine vertraging landen we rond zes uur in Curitiba, waar we al snel onze koffers hebben en naar de uitgang lopen daar staat de tweede Luis van vandaag ons op te wachten om ons naar ons hotel voor de komende twee nachten zal brengen, Hotel Jonscher in het centrum van de stad.

Aangekomen in het hotel de koffers naar de kamer gebracht en in het restaurant van het hotel een hapje gegeten want het was ondertussen alweer bijna 20.00 uur. Na het eten naar de kamer, ik tik dit stukje en Berty maar een en ander klaar voor morgen want we worden al tussen 7.00 en 7.30 uur opgehaald voor een dagexcursie, we gaan een klassieke treinrit maken naar Morrettes. Volgens de Engelse krant The Guardian de mooiste treinrit ter wereld, we zijn dus heel benieuwd.

1. Harriët Bos:
    1 oktober 2022
    Hoi Jannes en Berty wat leuk dat we weer mee kunnen genieten.
    Nog vele mooie dagen gewenst en veilig straks terug🍀
  2. Yvonne:
    1 oktober 2022
    Veel vakantie plezier. Ik ga de verhalen weer lezen