Naar Galibi

9 oktober 2016 - Galibi, Suriname

9-10-2016 – Naar Galibi

Om kwart over acht in de bus waar nog vier mensen met ons mee gaan naar Galibi aan de Noord Oost punt van Suriname. Harvey krijgt tijdens deze trip gezelschap van Jeffrey een lokale gids van Galibi, de locatie wordt gerund door de plaatselijke bevolking, die hier dus hun verdiensten voor de gemeenschap door binnenhalen. We gaan over de hoge brug Paramaribo uit en komen in een steeds groener wordend landschap met hier en daar een dorpje of nederzetting. We rijden ook nog door een nieuw op gebouwd dorp waar de mensen de gelegenheid krijgen om een eigen woning te kopen. Voor zo’n 30.000 euro koop je hier een woning op een eigen stukje grond, van buiten zien ze er niet verkeerd uit, anders als bij ons maar toch een leuke woning. Ook komen we door het gebied wat haar rijkdom heeft vergaard vanuit de bauxietwinning een mooie ruim opgezette stad met mooie woningen, Moengo. Helaas is deze inkomstenbron uitgeput en is Moengo nu meer een spookstad aan het worden, alles wordt gesloten en het aantal inwoners loopt ook terug. Rond twaalf uur arriveren we in Albina waar we nog even naar een supermarktje gaan voor we de boot nemen die ons naar Galibi brengt, zo’n anderhalf uur varen over de Marowijne rivier, die de grens vormt tussen Suriname en Frans Guyana. Veel groen langs deze rivier mangrove, palmen en ander mooi groen. Het Galibi Natuurreservaat ligt in de noord-oost hoek van Suriname in het district Marowijne. In dit gebied liggen de dorpen Langaman- en Christiaankondre aan de monding van de Marowijnerivier. Het aantal inwoners telt ongeveel 800 en zij zijn afstammelingen van de inheemse stam “Carib”, die al vanaf de afschaffing van de slavernij in dit gebied wonen. De voornaamste middelen van bestaan zijn als van ouds landbouw en visserij. Dankzij het toerisme dat naar dit gebied wordt bevorderd, wordt de traditionele handenarbeid in stand gehouden.

Bij aankomst brengen we onze bagage (een sporttas voor ons beiden omdat de grote koffers niet mee konden) naar ons huisje, waarna de lunch voor ons klaar staat. Lekker klaargemaakt. Hierna blijven we nog wat hangen en kletsen wat met onze medereizigers. Aan het begin van de avond is er een folkloristisch optreden door de lokale bevolking. Zang, dans en muziek, het is wel mooi even te zien maar je moet er van houden. Hierna gaan we aan tafel voor het diner wat ons ook weer goed smaakt. Rond de klok van 10 zoeken we ons huisje op en gaan lekker slapen.