Maandag 19 november – Dagje Cartagena

19 november 2018 - Cartagena, Colombia

Vanmorgen na een lekker ontbijt om 9.15 vertrokken voor een tour door Cartagena. Eerst met de groep naar de buitenkant van het oude centrum waar een bus op ons wacht. De plaatselijke gids Xavier neemt ons mee, eerst naar het oude fort wat net naast de oude stad ligt, iets meer landinwaarts. Als we hier uitstappen is het al erg warm, ik schat zeker 35 graden, en staan al allerlei verkopertjes ons op te wachten. Ik koop alleen twee flesjes water, die hebben we met deze warmte wel nodig. Voor maar liefst 4.000 peso’s (iets meer als 1 euro) heb ik die gekocht. Daarna het fort in waar de gids allerlei dingen over de geschiedenis verteld en waar ook veel foto’s worden gemaakt (komen in de loop van de week). Ook binnen het fort weer verschillende verkopers, en verschillende mensen in de groep kopen hier iets voor op hun hoofd, want de zon is hier heel sterk. Ik heb mijn grote hoed op, dus goed beschermd. Na het fort zoeken we de bus weer op en we rijden verder door deze mooie stad, die bestaat uit 27 eilanden. Na een tijdje stoppen we op een plaats langs de haven met een goed zicht op de boten die hier liggen en varen maar ook op de gigantische flats die hier gebouwd zijn, de een nog mooier als de ander. Daarna rijden we terug naar de oude stad waar de gids ons nog wat dingen laat zien, en we koffiedrinken. Na de koffie gaan we nog naar het klooster wat in het centrum zit. Rond één uur zit de tour erop. We gaan even naar het hotel, onze ballast wegleggen (camera’s en tassen) en gaan daarna samen de stad in om iets te eten en voor ons zelf winkeltjes en kraampjes te bekijken. We kopen nog een paar kleine dingen en een ijsje (heerlijk kokosijs met stukken kokos). Rond half zes zijn we weer bij het hotel. Om kwart over zes moeten we weer klaar staan want we gaan met een groepje in twee koetsen een rondje door het centrum maken. Heel mooi, want je ziet het centrum nu weer van een andere kant. Na terugkomst moeten we even wachten en dan gaan we met de groep eten, het afscheidsdiner. Bij een Argentijn, lekker gegeten en Marcella bedankt voor haar begeleiding van onze mooie reis door een bijzonder mooi land met heel vriendelijke mensen. Na het diner nog samen met Greet en José nog iets gaan drinken op en terrasje. Voorlopig de laatste keer op een terrasje, want in Nederland is het geen 25 graden meer rond 23.30 uur. Daarna naar bed voor onze laatste nacht in Colombia.

Morgenvroeg nog even tijd om wat te winkelen, we vertrekken rond half drie naar het vliegveld om terug te vliegen. Woensdagmorgen om 10.10 uur zullen we aankomen op Schiphol.

1. Netty:
    20 november 2018
    Hele goede vlucht samen en Nederland is het koud dus pak je maar goed in
  2. Marianne:
    20 november 2018
    Jammer voor jullie dat het er weer op zit, maar ik ben blij als jullie weer veilig thuis zijn. En het is nu super koud hier, dus bereid je maar vast voor