Op naar de Pantanal

8 oktober 2022 - Pantanal, Brazilië

Vanmorgen was ik alweer op tijd wakker, Berty lag nog lekker te slapen, en ik heb voorzichtig mijn kleren aangetrokken en ben naar buiten gegaan om de omgeving verder te verkennen. In de bomen rondom ons huisje bevinden zich de aapjes weer die bezig zijn met hun ontbijt. Lekker vers zo uit de bomen. Verder lopen er kleine beesten rond, net dubbel zo groot als een rat. Ik hoor heel veel andere geluiden maar zie naast verschillende vogels toch geen andere beesten. Na een wandeling over het terrein kom ik weer bij ons huisje waar nog een paar foto’s gemaakt dan ga ik naar binnen om een lekkere douche te nemen. Berty was er ondertussen ook uit gekomen en al weer bezig met allerlei dingen.

Nadat we beiden weer lekker opgefrist zijn gaan we naar het ontbijt. Hierna laden we de koffers in de auto en gaan naar de receptie om uit te checken en de maaltijden van de afgelopen avonden af te rekenen. Hierna stappen we in de auto en pikken in Bonito onze gids op voor de komende dagen in de Pantanal, Elisabeth, een leuke dame van 44 jaar. Dan rijden we in de richting van de Pantanal, een rit van zo’n drie en half uur. Over het algemeen over goede asfaltwegen, alleen de laatste 54 kllometer (na een lunchstop in Miranda) gaat over gravelwegen, het tempo gaat dus iets omlaag. Maar als we aankomen komen we wel op een hele mooie plek, volop vogels rondom een fazenda. Toekans, ara’s, papegaaien, allerlei kleine vogels, spechten en nog veel meer vogelsoorten. Snel naar onze kamer en dan even de omgeving verkennen.

Om drie uur worden we weer bij de receptie verwacht waar dan een snack voor ons klaar staat en een drankje, een cashew sapje. Hierna halen we een zwemvest op en lopen naar de rivier waar we met de boot stroomopwaarts varen. We zien hier in de bomen langs de oevers allerlei vogels, zoals verschillende soorten reigers en ijsvogels. Jammer genoeg zien we vandaag nog geen kaaimannen of andere landbeesten aan de wal. Zelf hadden we meer verwacht van deze boottocht maar toch was het een leuke vaartocht. Nu weer naar de kamer en rond zeven uur gaan we eten.