Reisdag vanuit de Pantanal en een nieuwe stad, Salvador

11 oktober 2022 - Salvador, Brazilië

Op de maandagochtend rustig aan want we willen pas rond 9 uur vertrekken, dan zit ons bezoek aan de Pantanal er weer op. Wat hebben we hier vooral veel vogels gezien.

Na het ontbijt nog wat plaatjes geschoten voor we de koffers in de auto gooien en vertrekken met de auto naar Campo Grande waar we weer op het vliegtuig stappen. Ruim 3 uur rijden en ook nog een stop om iets te drinken of te eten. Eerst weer 54 kilometer over de gravelweg terug naar de asfaltweg, dan over een weg waar we veel te maken krijgen met veel vrachtwagens op de route, deze komen van de ijzererts mijnen en zijn wel 26 meter lang, als er dan 3 achter elkaar rijden is het moeilijk om ze in te halen, ook al omdat er veel tegenliggend verkeer is en de wegen nogal heuvelachtig, je ziet dus vaak niet als er achter de top nog een auto of vrachtwagen aankomt. Wel een mooie omgeving met prachtige vergezichten. Soms komen we door een dorpje, maar die zijn hier niet zo dicht gezaaid. Na een kleine drie uur komen we aan in Campo Grande en brengen de auto terug naar het verhuur bedrijf. Alessandra is deze rit ook met ons meegekomen en gaat nog met ons mee naar het vliegveld, we gaan naar de juiste balie maar moeten nog wachten want het personeel komt pas over een uur. We nemen afscheid van Alessandra (wat een fijne gids is zij geweest) en wachten tot we kunnen inchecken en op zoek kunnen naar de gate waar we moeten boarden voor de eerste vlucht naar Sao Paulo, hier moeten we een paar uur wachten voor de vlucht naar Salvador. In Sao Paulo wordt het tijdverschil met Nederland weer teruggebracht van 6 naar 5 uur. Dit geldt ook voor Salvador, waar we iets voor 23.00 uur landen, dan de koffers opgehaald en op zoek naar een chauffeur die ons naar ons hotel in het centrum van de stad brengt, een mooie oude Pousada. Als we op de kamer zijn proberen we gelijk te gaan slapen want ondertussen is het al half één geweest.

Om half acht zijn we alweer wakker en een uurtje later kunnen we genieten van een heerlijk ontbijt, met een geweldig uitzicht over de baai. Hierna gaan we op pad, de stad verkennen, eerst de straat van onze pousada op en neer en dan richting het centrum van Salvador. Een mooie stand met een centrum in een laag gedeelte, en het belangrijkst het hogere deel Peligrino waar we zelf ook zitten. Hier gebeurt het allemaal, gezellige pleintjes en straatjes, en langs de zeekant prachtige uitzichten over het lage deel en de baai. We drinken op een terrasje wat en pakken één van de 5 liften naar beneden waar we ook even rondlopen en bij de haven eerst een souvenir tent doorlopen en later op een terras op de 2e verdieping van het marktgebouw wat gaan eten met ook nu weer en heel mooi uitzicht over de haven. Hierna pakken we de lift die het bekendst is in Salvador weer naar het hoge deel, een verschil van 72 meter. We lopen weer terug naar de Pousada waar we rond één uur weer terug zijn, we hebben dus even tijd om te relaxen want om 14.00 uur worden we opgehaald voor een rondleiding door de stad. We komen op veel plekken waar we vanmorgen al zijn geweest, maar onze gids Roberto weet hier veel over te vertellen, vooral over de geschiedenis. Hier in het oude centrum van de stad bevinden zich maar liefst 30 kerken die over het algemeen allerlei verschillende richtingen van het katholieke geloof aanhangen. Prachtige gebouwen en er waren er zelfs een paar waar vanmiddag ook nog een mis was. De rondleiding zou maar liefst 4 uur duren, maar na 2.5 uur vonden wij het wel welletjes. Het valt niet mee om met 27 graden en een gids die niet altijd goed te verstaan Engels spreekt te blijven volgen. Ik zeg hem dat we het mooi vinden en dat we in de stad willen blijven en nog een paar dingen zelf willen bezoeken. We nemen dan ook afscheid. We pakken een terrasje en halen later nog een ijsje. Hierna wandelen we nog even langs een paar straatjes voor we een terras op zoeken om te gaan eten. Mooi mensen kijken die langs komen en gelijk lekker eten, want dat lukt hier wel.

Na het diner lopen we richting een groot plein, maar onderweg komen we een groep trommelaars tegen, die met de groep in een optocht door het centrum trekken, wat een getrommel, het klinkt prachtig. Hierna lopen we terug naar de pousada en pakken de laptop er bij om weer een verhaaltje in elkaar de tikken.