Rio verkennen op de fiets

25 september 2022 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vandaag alweer vroeg wakker, nog niet gewend aan de Braziliaanse klok, rond 6.00 uur er maar uit gegaan even onder de douche en daarna maar eens even een tijdje aan het zwembad gezeten en genieten van de omgeving van het hotel, die vogels in de bomen en wat er allemaal rond vliegt. Om 8.00 uur kunnen we ontbijten en dat doen we dan ook, want we moeten vroeg op pad, we gaan vanmorgen op de fiets Rio verkennen, we moeten voor 9.00 uur bij het startadres zijn in de wijk Copacabana. Dat lukt ons met een Max Verstappen achtige chauffeur nog net. Links en rechts inhalen, niets is te gek. We hebben een prive-rondleiding want we zijn vandaag de enige twee mensen die meegaan met de Nederlandse gids. Het verkeer is mooi rustig want langs de kust zijn de wegen op zondag grotendeels afgesloten, de weg is dan in het bezit van wandelaars, fietsers, joggers en ook een enkele skeeleraar. We rijden een route die langs de bekende stranden loopt langs de kust, maar we beginnen bij een kerkhof, met een mooi uitzicht op de berg met Jezus de Verlosser. Wat een mooie graven hier, natuurlijk wel voor de financieel krachtige mensen. Er liggen hier ook veel bekende Brazilianen (voor de Braziliaan dan, ik ken de meeste genoemde mensen niet). Hierna rijden we weer langs de kust waar de mensen druk bezig zijn met te recreëren, op de stranden wordt gevoetbald, volleybal, voetvolley, en allerlei andere sporten. Ook zijn er uitreikingen van diploma’s met de daarbij behorende kleding en festiviteiten en fotoreportages. We komen langs stranden met de namen Copacabana, Flamingo en eindigen in de wijk Lapa, niet ver van waar ons hotel zich bevindt. Daar bezoeken we het oude centrum met mooie gebouwen zoals het Theater, het gemeentehuis en andere belangrijke gebouwen., dan rijden we weer terug naar waar we vertrokken zijn, we hebben nu de wind tegen dus het is een stukje zwaarder als op de heenweg. Rond een uur of één zijn we weer bij ons vertrekpunt en hebben we ongeveer 25 kilometer gefietst door Rio. Hierna lopen we naar het strand waar we een eettentje opzoeken met zicht op het strand. We zien hier weer de mensen druk bezig met allerlei sporten. Na de lunch lopen we nog een stuk langs de boulevard en bezoek nog een marktje. Dan nemen we een taxi terug naar ons hotel (rond 15.30 uur zijn we terug) waar we nog even aan het zwembad gaan liggen, onze benen wat rust gunnen en wat zonnestralen oppikken. Daarna nog even naar de kamer wat luieren en rond 18.30 uur gaan we op zoek naar een restaurant in de buurt van het hotel en genieten daar van een paar lekkere pizza’s, op de weg terug naar het hotel hoor ik opeens onderweg een stel Nederlands spreken, we spreken hen aan en ze blijken ook een rondreis te maken, die nu op zijn einde loopt, ze zitten in hetzelfde hotel en hebben ook geboekt bij dezelfde organisatie. Leuk even wat informatie uitwisselen. Daarna na de kamer, foto’s downloaden en een stukje schrijven.