De tempels van Monte Alban

17 oktober 2014 - Oaxaca, Mexico

Al weer over de helft van onze vakantie, wat gaat de tijd weer snel. Vanmorgen regent het een beetje als we wakker worden, maar het valt nog wel mee. Om acht uur weer in de bus om te vertrekken naar Monte Alban, het belangrijkste tempelcomplex van de staat Oaxaca. De oudste bewijzen van bewoning dateren hier van 500 voor Christus. We zijn mooi vroeg er zijn nog geen andere groepen, waardoor we mooi foto’s kunnen maken van bovenaf van het complex zonder dat er mensen rondlopen. Bovenop een van de tempels heb je een prachtig uitzicht over het geheel. Xavier leidt ons rond en verteld over de geschiedenis die hier is geweest. Ondertussen kijken wij rond over het terrein en maken de nodige foto’s. Rond half elf krijgen we vrije tijd om zelf nog wat rond te kijken en het restaurant op te zoeken voor een lekkere kop koffie en een heerlijke schaal met fruit. In de bomen op het complex bevinden zich vele kolibries, die af en aan vliegen, ook bij het restaurant vliegen er verschillende rond, die we op de foto proberen te zetten, niet echt gemakkelijke met die beweeglijke vogeltjes. Als we weer naar de bus lopen moeten we door een haag van verkopers die ons weer van alles aanbieden. We gaan met de bus naar het centrum van Oaxaca waar we eerst een stadwandeling krijgen voordat we wat gaan eten in een restaurant aan het centrale plein Zocalo. Helaas begint het te regenen, wat het niet echt lekker maakt om rond te lopen over de markt, dan maar naar binnen in de overdekte markt waar van alles wordt verkocht, vlees, groente, kruiden, bloemen maar ook kleding en drank. Leuk om te zien wat er hier allemaal te koop is. We spreken om vijf uur af elkaar weer te ontmoeten bij de kerk. Hierna gaan we op een overdekt terras wat drinken en nemen wat lekkers bij de koffie. We blijven hier op het terras lekker wat met elkaar aan de klets en steeds komen er verkopers rond die ons weer van alles aanbieden, van een tweetal jonge meisjes worden een aantal tasjes gekocht door de dames. Tegen acht uur nemen we de taxi terug naar het hotel. We gaan eerst nog even naar de supermarkt die zich in de buurt van het hotel bevind en om 21.00 uur zoeken we onze kamer op. Internetten, tv kijken en wat snoepen voordat we gaan slapen.