Volgende stop: Ilha Grande

28 september 2022 - Ilha Grande, Brazilië

Vannacht heeft het een paar uur stevig geregend, maar als we vanmorgen buiten komen is het weer droog en is de temperatuur alweer aangenaam. Vandaag gaat de reis door Brazilië verder, we gaan vandaag naar het eiland Ilha Grande een paar uur rijden vanaf Rio. Na het uitchecken in het hotel wachten we op de auto die ons naar de boot zal brengen. Om 9.00 uur echter geen auto, na wat bellen komt er rond 9.30 uur een busje met een wat sjofele chauffeur achter het stuur, hij brengt ons naar de boot.

Als we Rio uitrijden is het nogal druk maar hoe verder we van het centrum komen hoe beter het gaat. Eerst rijden we nog door de buitenwijken waar veel grauwe bedrijven staan maar daarna wordt het landschap mooier, steeds groener en heuvelachtiger. Hier en daar lopen groepen koeien en paarden. Langs de snelweg zien we ook hele groepen mensen zitten, volgens mij families. Ze zitten hier in de berm volgens mij te picknicken, voor mij niet de mooiste plek om dit te doen.

We komen ook over een snelweg die volgens mij nog niet zo heel oud is, hier hebben ze geprobeerd straatverlichting aan te brengen. Om de 50 meter staat een lantaarnpaal die zelfvoorzienend moet zijn omdat er boven op een zonnepaneel hangt. Ik heb echter het idee dat er maar weinig van werken, want de kastjes waar de batterij/omvormer moet zitten zijn meestal leeg gesloopt en zien er leeg uit, ook de zonnepanelen zijn op veel plekken uit de frames verdwenen. Zo te zien is het een mislukt project geworden. Ik kan het de chauffeur niet vragen want die spreekt alleen maar Portugees.

Ondanks dat we te laat zijn vertrokken komen we toch ruim voor 12.00 uur (de tijd dat de boot zal vertrekken) aan in de vertrekhaven van de boot. Hier lopen we naar het kantoortje aan de haven en melden ons, we worden naar een paar bankjes verwezen om daar te wachten. Er komen wat meer mensen, allemaal Portugezen die blijkbaar ook met dezelfde boot moeten, volgens ons ook veel inwoners van het eiland. Van een van hen begrijp ik dat de boot om 12.30 uur vertrekt. En rond 12.15 uur worden we opgeroepen dat we kunnen gaan, ticket laten zien en we lopen naar de boot, het blijkt een wat grote speedboot te zijn waar ongeveer 20 personen op kunnen. Via een loopplank moet je de boot op die stevig heen en weer gaat op het water, niet makkelijk met een koffer en een rugzak per persoon. Gelukkig krijgen we krijgen we wat hulp. Dan varen we in zo’n 25 minuten naar het eiland. Hier aangekomen weer met de koffers en rugzakken weer van de boot, de pousada is ongeveer 600 meter lopen stond in de beschrijving, maar het blijkt dat dit geen mooie weg is maar zand. Gelukkig staan er mensen bij de boot die hun diensten aanbieden en de bagage in een kar meenemen, uiteraard tegen betaling. Maar als we zien waar we langs moeten dan zijn we blij dat deze mogelijkheid er is, want 600 meter hierover met de koffers sjouwen, zou een hele opgave zijn geweest.

Als we aankomen bij het bordje van Pousada Naturalia, moeten we met de koffers ook nog tegen een berg op, gelukkig help de oude man van de bagagekar ons tot aan de receptie. Hier kunnen we inchecken en krijgen we wat info over de pousada en de excursiemogelijkheden. Dan worden we naar de kamer gebracht. Een mooie kamer met een prachtig uitzicht over de baai. Ik ga even op het balkon zitten terwijl Berty even snel een wasje doet. Daarna gaan we te voet weer naar het centrum en eten wat bij een restaurantje van een vrouw die met haar vader ook op de boot zat en ons duidelijk had gemaakt over de vertrektijd. We zitten aan een tafeltje op het strand met uitzicht over de baai, lekker eten en een geweldig uitzicht. Hier ontmoeten we ook nog weer een paar Nederlanders en wisselen weer wat ervaringen uit. Na het eten lopen we nog wat door het kleine centrum dat voornamelijk uit restaurantjes en winkeltjes bestaat. Hierna gaan we terug naar de kamer, waar ik de hangmat uit probeer en Berty even op bed gaat liggen. Opeens zie ik vlag voor ons balkon een paar aapjes in de boom, Berty er ook snel bij geroepen en we kunnen ze een tijdje bekijken terwijl ze lekker rond klauteren in de bomen voor ons balkon, uiteindelijk trekken ze weer verder. Maar het blijft er mooi, allerlei verschillende vogels hoor en zie je.

Tegen 19.00 uur lopen we naar het strand en gaan naar een restaurantje net voor onze pousada, Steak and Beach waar we op het strand willen gaan eten, echter na een tijdje voelen we druppels en gaat het regenen, we verkassen daarom naar binnen, waar we verder eten. We sluiten de dag af met een drankje dat iedereen hier drinkt, een caipirinha. De caipirinha is een Braziliaanse cocktail die bestaat uit limoen, cachaça (een braziliaanse rum), ijs en suiker. Het maakt deel uit van wat de Brazilianen "batidas" noemen; drankjes of cocktails bestaande uit fruit en cachaça.

Door de alcohol die er in zit voel ik, als niet alcohol drinker, het al snel. Wel lekker maar wordt wel meteen iets licht in mijn hoofd. Zal ik zo wel goed op slapen denk ik.

Hierna zoeken we onze kamer weer op en gaan onder zeil.

Als we deze morgen wakker worden klinkt het niet goed, regen op het dak. Ik kijk op de telefoon en voor de hele dag wordt er regen voorspeld, hopelijk hebben ze het hier net als bij ons ook niet altijd bij het juiste eind want wat kunnen we dan gaan doen? Het plan was om vandaag met een boot de ze op te gaan om te gaan snorkelen en wat strandjes te bezoeken. Maar als het een open boot is, dan hebben we daar geen zin in. We zullen zien. Wordt vervolgd.