Zaterdag 10 november – van San Agustin naar Popoyan

10 november 2018 - Popayán, Colombia

Zeven uur al aan het ontbijt, wat vroeg voor het personeel blijkbaar want het eten kwam wat traag uit de keuken. Rond half acht stond de bus weer voor en onze lokale gids die we ook gisteren al mee hebben gehad en de chauffeur die gisteren ook als passagier mee is geweest verwelkomen ons hartelijk en we vertrekken voor een eerste tripje van 50 minuten, de markt van Isnos, waar we worden rondgeleid en kennismaken met weer een ander soort markt, de mensen zijn anders als in Bogota, rustiger bijna verlegen. Wij vinden deze markt nog leuker als die in Bogota. We kopen nog wat cakejes en na zo’n 45 minuten stappen we weer in de bus. Op weg naar Popoyan door het Puracé National Natural Park. Een geweldig mooi park met steeds wisselende landschappen en vegetaties. Prachtig om te zien de vele grassen, mossen met daartussen kleine orchideeën in allerlei kleuren, ook allerlei bloemen ne vlinders. Als ik hier zelf had gereden had ik er minstens 3x zo lang over gedaan. De weg door het park is een zandweg die niet overal van goede kwaliteit is en waar tegenliggers niet overal kunnen passeren. Onze buschauffeur weet echter overal goed door heen te manoeuvreren met de bus. We zitten hier op een hoogte van ongeveer 3.000 meter. Eerst hebben we te maken met Cloud Forest wat weer overgaat in een anders soort begroeiing met meer vetplanten. Op een deel net voor het eind van het park komen we op een soort moerasterrein waar zich Paramos bevind, die kunnen water opvangen en opslaan in hun stam en afgeven aan de bodem, daarom is de grond hier zo nat. In de verte kunnen we nog een deel zien van een vulkaan.

Rond twee uur komen we aan in het witte stadje Popoyan, en bij binnenkomst zie ik in de verte mijn eerste skeelerbaan in Colombia, en er wordt nog geskeelerd ook. Helaas kunnen we er niet bij aan gaan want wij gaan lunchen. En na de lunch regent het. We komen rond half vier aan bij ons hotel in het centrum van de stad, Hotel La Plazuela. Nadat we de sleutel hebben gekregen brengen we de koffers naar de kamer. We schrikken van onze kamer, wat een balzaal. Er staan vier bedden het lijkt wel een suite. Als we de koffers op de kamer hebben gezet gaan we even het centrum in want overal staan kraampjes en er zijn heel veel winkeltjes. Om vijf uur moeten we weer bij het hotel zijn want dan krijgen we een stadswandeling door dit mooie stadje. Tijdens de wandeling wordt er van alles uitgelegd en zien we allerlei verschillende gebouwen en kerken. We eindigen de wandeling bij een Italiaans restaurant waar we lekker gaan eten. Berty een hele grote salade en ik een spaghetti Bolognese. Hierna zoeken we onze kamer weer op en tikken dit bericht. Morgen moeten we om 6 uur weer op.