Zaterdag 24 september - Vertrek

24 september 2022 - Rio de Janeiro, Brazilië

Na de verschillende voorbereidingen en plannenmakerij van de afgelopen weken, is het dan vandaag zover dat we gaan vertrekken. Door alle perikelen rondom Schiphol extra spannend. We gaan vliegen om 13.00 uur, maar omdat we nog moeten parkeren en bang zijn dat het weer vastloopt, rijden we al om 6.30 uur weg vanuit Vaassen.

Onderweg geen probleem, het is nog niet druk op de weg. We komen om 8.00 uur aan bij de parkeerplaats in Roelofarendsveen waar we onze auto parkeren en direct met een busjes kunnen naar de luchthaven. We zijn eigenlijk te vroeg, maar we kunnen onze koffers inleveren, gaat ook lekker snel omdat we gisteren al hebben ingecheckt en nu dus alleen via de drop-off de koffers in hoeven te leveren. Nu naar de beveiliging/douane. Gelukkig hoeven we niet naar buiten dus het wachten zal meevallen denken we. Het valt voor ons ook erg mee, we zijn net op tijd, als we een kwartier later waren geweest was de rij zeker 150 meter langer. Nu wachten voor de beveiliging, dat duurt wel even want achter de beveiliging bij de douane loopt het vast en de beveiliging moet steeds wachten dat de rij voor de douane doorstroomt. Maar rond half elf zijn we er dan toch doorheen en gaan we op zoek naar een kop koffie, daar zijn we nu wel aan toe.

Na de koffie wandelen we nog even door de winkeltjes en kopen nog een paar luchtjes, hier loop ik tegen een probleem aan, de pincode van de creditcard ben ik kwijt, ik kan hem niet mee herinneren. Een paar keer bellen met de bank en een nieuwe pincode opgevraagd, die wordt de komende week via mijn zus aan mij doorgegeven, dus de eerste dagen moeten we het zonder de creditcard stellen. Gelukkig hebben we cash meegenomen en kan ik wisselen bij aankomst in Rio.

Na een lange zit komen we na elf en half uur aan in Rio, het is al donker. Het is bij aankomst 20.00 uur lokale tijd (Nederland 5 uur later, 01.00 uur). We kunnen snel door de douane en als we bij de band langs komen, komen onze koffers er gelijk aan. Dus de koffers gepakt en naar de uitgang waar je meteen wordt aangeklampt met allerlei taxichauffeurs, maar voor ons staat er iemand te wachten van het eerst hotel met een briefje “Jannes Wolff and Bertha Kamphuis”, deze jongeman brengt ons naar het hotel Laurinda in de wijk Santa Teresa. We zijn er in 25 minuten en krijgen gelijk een mooie kamer aan het zwembad. Omdat het een lange dag is geweest pakken we een paar dingetjes uit en stappen in bed. De kamer is wel wat gehorig maar niet hinderlijk. Er loopt wel een paar keer iets over het dak, zo maar eens vragen wat dat geweest kan zijn, en vanmorgen worden we wakker met het gekwetter en gefluit van vogels, heel andere geluiden als de vogels bij ons. Om 8 uur gaan we aan het ontbijt want om 9.00 uur moeten we aan de Copacabana zijn waar we met de fiets Rio gaan verkennen.

1. Bert en Jenneke Kroes:
    26 september 2022
    Gaaf hoor! Geniet er samen van.