Zondag 11 november – Reisdag naar de koffie regio

11 november 2018 - Cartago, Colombia

Half acht vertrokken voor een reisdag naar de koffie regio waar we dan 3 nachten blijven. Eerst rijden we naar het plaatsje Silvia, waar we een Indianen marktje bezoeken. Maar voor we het dorpje inrijden hangt er een lint over de weg. Hierbij staan ook een aantal kinderen, in skeelerpakjes. Het blijkt dat ze geld inzamelen voor een wedstrijd volgende week waar ze mee willen doen en via deze ludieke actie (ze verkopen ook allerlei dingetjes) geld inzamelen om naar deze wedstrijd te kunnen. Misschien een actie die we in Heerde ook eens moeten gaan doen als we naar bepaalde wedstrijden willen?

In het centrum van Silvia legt een leuk meisje van de Guambiano stam ons van alles uit over de kleding die zij dragen en de kleuren die erin zitten. Ze spreekt goed Engels, iets wat zeldzaam is in Colombia. Berty koopt nog een leuk armbandje. Na het bezoek aan Silvia rijden we verder en we vervolgen de weg weer via de Pan American Highway. Langs beide kanten van de weg zien we vooral suikerrietplantages, maar ook een enkele ananas of cassave plantage. Verder nog wat weides met koeien. We komen enkele hele lange vrachtwagens tegen die het suikerriet vervoeren naar de fabrieken waar dit verwerkt wordt, soms wel vier lange containers achter één truck. We lunchen bij een selfservice restaurant langs de highway en na de lunch maken we een stop in Buga, waar we een bezoek brengen aan de Basilica de Señor de los Milagros. Het is hier erg druk op zondag, vanmorgen was het nog drukker tijdens de mis. 5.000 mensen waren er aanwezig. De basiliek is mooi vanbinnen.

Hierna rijden we verder naar Quimbaja waar we even na zessen aankomen. Om onze kamers te vinden moeten we even langs de kamers lopen want de namen zijn op de deuren gezet, makkelijk om ze de juiste kamer te vinden. De koffers worden even later voor de kamers gezet zodat we zelf onze koffers uit kunnen zoeken en meenemen. Om half acht gaan we eten. Het eten is niet bijzonder, ik had rundvlees besteld, maar waar ik tot nu toe allemaal mooi vlees had gezien, krijg in een flink doorregen lap vlees, iets wat niet aan mij besteed is, dat zal niet goed gaan. Gelukkig weet Marcela snel voor mij kip te regelen, een kippenpoot, waar ik het witte vlees van eet, maar de knapperige korst laat liggen. Vooraf hadden we nog een groentesoep en na kregen we een heel klein griesmeelpuddinkje. Tijdens het eten regent het steeds harder, en ondanks dat we onder een afdak zitten stuift de regen door de wint toch regelmatig onze kant uit. Ook onweert het hevig en een keer of vijf valt zelfs het licht uit. Niet echt fijn tijdens het eten, het wordt wel romantischer want op tafel worden led-kaarsen gezet, dat blijft er toch nog wat licht over. Na het eten zoeken we onze kamer op want het wordt er buiten niet warmer op. We gaan dus al op tijd slapen.

1. Elsa de Heer:
    13 november 2018
    Hannes wat leuk weer om jou berichten te volgen.
    Groetjes aan Bertie en nog een fijne reis verder