Zwemmen tussen de vissen

7 oktober 2022 - Bonito, Brazilië

Vandaag een hel mooie excursie op het programma, we gaan naar Rio da Prata. Dat is een stukje paradijs in de middle of nowhere. We vertrekken om 7.30 van Hotel Cabanas na een lekker ontbijt. Lekker dat ik zelf mag rijden. Het is bewolkt maar wel 26 graden. Onderweg rijden we weer door het platteland, veel weidelandschap met veel koeien en enkele paarden en ook nu weer enkele emoe’s. De weg rijd lekker, maar op een gegeven moment gaat het asfalt over in puin en later zelfs in het rode zand wat ze hier hebben, hier wordt er nog aan gewerkt dat het asfalt verder wordt doorgetrokken. Na zo’n 38 km moeten we linksaf slaan, de weiden in, we kronkelen over de rode zandwegen verder tot we bij een leuk aangelegd park komen waar de receptie van de activiteit zich bevind. We parkeren de auto en melden ons aan, we moeten nog even wachten voor we aan de beurt zijn, maar er is hier genoeg te zien, een paartje grote ara’s vliegt hier rond maar ook van die groene papagaaien die ook in het Vondelpark rondvliegen tegenwoordig. Er loopt ook een grote vogel rond die wel wat op een afrikaanse secretarisvogel lijkt, ook een witte en een gewone pauw lopen er rond.

Als het tijd is ontvangen we van onze gids van vandaag Marcel, eerst de nodige informatie en daarna een wetsuit, waterschoenen en een duikbril met masker. Dan lopen we nog even over het terrein en bezoeken de groente tuin en de boomkwelerij. Hierna stappen we op een vachtwagentje met banken die ons (groep van  personen) een stuk wegbrengt. Je denkt waar gaan we nu heen want we zien alleen maar weidelandschap met koeien. Maar in dit landschap bevind zich ook een soort van mini-oerwoud met daarin een prachtig meer waar een bron zorgt voor bijzonder helder water met een grote verscheidenheid aan vissen, groot en klein en in diverse kleuren. Ook bevinden zicht hier diverse soorten zoogdieren, reptielen, vogels. Meer als 200 soorten bomen en planten. Maar speciaal is hier dus het water met de vele vissen. Wij gaan het water en na even oefenen weet iedereen hoe hij door het meer en de rivier moet drijven.

We laten ons stroomafwaarts afdrijven en genieten van een prachtige onderwaterwereld. Ik had op you-tube al een paar video’s gezien maar het zelf meemaken is toch nog wel weer een stapje verder, echt geweldig wat je hier allemaal ziet, zoveel vissen die kort langs je zwemmen, soms met hele scholen. Ook de plantenwereld onder water is prachtig, We kunnen niet onder woorden brengen hoe mooi dit is, dat moet je beleven. We moeten ook nog een stuk lopen door de jungle omdat de rivier te wild wordt en je je zult bezeren. Maar een stuk verder liggen we weer in het water te drijven in het water wat het hele jaar door 24 graden is. De laatste 400 meter gaat het door een bredere en diepere rivier voor de tocht eindigd.

Dan gaan we weer met de truck terug naar het vertrekpunt waar we ons weer om kunnen kleden. Tijdens het omkleden komt de dreigende donkere lucht die op kwam zetten en het in de verte al liet donderen tot uitbarsting en het water kwam in grote stromen naar beneden. Nadat we weer aangekleed zijn moeten we op een rustig moment sprinten om in het restaurant te komen waar een lunch voor ons klaar staat. Een gevarieerde lunch die ons goed smaakt na 2.5 uur dobberen in de rivier.

Hierna was het de bedoeling om naar de vallei van de Ara’s te gaan, maar het regent zo hard dat we daar maar vanaf zien. We rijden terug naar Bonito waar we wat inkopen doen en de auto weer voltanken. Dat gebeurd hier met Ethanol, wat hier maar 80 cent per liter kost, een stuk beter als de benzine in Nederland. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat je er wat minder kilometers mee kan maken. Daarna zoeken we onze kamer maar op, want het blijft nat.

Na zeven uur eten we in het restaurant van Cabanas, goed en niet duur. Een groot bord met kipfilet, friet en wat salade kost hier maar 7 euro. Hierna zoeken we de kamer weer op, Berty bereid de dingen voor morgen voor en ik tik een stukje.