3 oktober – Terug naar de Atlantische kust

3 oktober 2021 - Odeceixe, Portugal

Vanmorgen worden we wakker in een nat Evora, volgens de voorspellingen klopt het dus, want voor vanmorgen was dit ook de voorspelling. Na het ontbijt stappen we in de auto en vertrekken met de ruitenwissers aan, maar het regent al minder hard. Vanmorgen een rit van bijna 3 uur naar de kust waar we in Odeceixe ons volgende onderkomen hebben. We komen ook vandaag weer door afwisselende landschappen, veel kurkbomen, koeien, landbouw met o.a. veel nieuwe aanplant van olijfbomen. Soms een bijna vlag land maar ook heuvelachtige landschappen. We komen door een paar plaatsen maar zien overal weinig mensen op straat, het lijkt wel uitgestorven soms.

We komen rond half een aan in Odeceixe maar de kamers zijn nog niet gereed, daarom gaan we eerst naar het strand, hier komen we in een mooie omgeving met aardig wat golven, hier wordt het golfsurfen gedaan, maar ik denk dat voor de echte surfers er te weinig golven staan want alleen een groepje die het moet leren is bezig in de branding. Het is ondertussen weer lekker weer geworden, maar er staat nog wel redelijk wat wind.

We eten en drinken hier wat op verschillende terrassen en lopen een stuk langs het strand en boven langs de weg met uitzicht op de kuststrook. Rond vier uur gaan we inchecken voor ons huisje, want we zitten hier in een huisje tussen de “gewone” inwoners van het plaatsje. Het hotel heeft verschillende woningen opgekocht in dit dorpje en verbouwd voor de toeristen die dus tussen de vaste inwoners wonen. Rondom ons huisje zie je ook verschillende ouderen zitten die belangstellend kijken naar die tijdelijke inwoners. Wij lopen via de hoofdweg zo’n 150 meter naar beneden naar de receptie waar zich ook het zwembad bevindt. We zitten even aan het zwembad, maar het waait hier nogal waardoor het niet heel lekker is. Na zo’n drie kwartier gaan we toch terug naar ons huisje waar we lekker op bed gaan liggen TV en internet kijken. Ik zie de MotoGP van USA.

Vanavond eten we in een van de twee restaurants van de hotelorganisatie, waar we een verrassingsmenu voorgeschoteld zullen krijgen.