Dagje Ostuni en Monopoli

14 oktober 2023 - Putignano, Italië

Zaterdag 14 oktober 2023 – Ostuni en Monopoli

Na het ontbijt weer in de auto en op weg naar het witte stadje Ostuni, een klein uurtje rijden. We gaan eerst naar de Mercato, de markt. Als we de auto ergens hebben kunnen parkeren wat hier nogal een probleem is in verband met de drukte, lopen we de markt op, kleding, schoenen, huishoudelijke artikelen en natuurlijk de verse producten, veel fruit en groente maar ook kaas en de verschillende soorten vlees. Pracht om te zien en de mensen die overal in zitten te trekken, kledingstukken al vanaf 1 euro. De vele kramen hebben voor een ieder wel wat. Als we het grootste deel van de markt wel hebben gezien vinden we een terrasje waar we iets kunnen gaan drinken, dan nog een laatste stukje markt en we zoeken de auto weer op.

We rijden een stukje verder naar het oude centrum van de stad waar we gezellig rondslenteren en ook onze lunch hebben. Lekker dwalen door de steegjes en trappetje op en af, iedere keer ontdek je weer iets anders om word je verrast door een andere geven van een huis of kerk.

Rond half drie stappen we weer in de auto en rijden naar Monopoli, nee niet om het bekende spel te spelen, maar dit is de plaats met dezelfde naam. Ligt aan de kust en heeft naast een mooie haven ook een oud centrum met mooie gebouwen en terrasjes. Ook hier dwalen we weer door de straatjes en laten ons verrassen wat we om de bocht weer tegenkomen.

Hierna rijden we terug naar onze kamer, en gaat de kort broek voor de laatste keer dit jaar weer uit, vanavond verruilen we deze voor de lange broek in verband met die lekkere muggen, die ons proberen lek te prikken. Nadat we hier weer even onze rust hebben gehad gaan we rond een uur of zeven de stad weer in om iets te eten. We besluiten af te sluiten met een pizza, ons laatste avondmaal van deze mooie reis door Italië. Hierna nog een laatste ijsje en het culinaire deel van de vakantie zit er (bijna) op. Misschien morgen nog iets lekkers en dan moeten we weer naar huis vliegen.

Terug gekomen op de kamer nog even een stukje tikken en Berty legt al een en ander klaar voor de terugreis morgen.