Donderdag 7 maart 2024 – Laatste dag van de vakantie

7 maart 2024 - Machico, Portugal

Na het ontbijt vanmorgen eerst naar de Botanische tuinen van Funchal. Als een van de eersten komen we aan in de tuin en we kunnen beginnen met het verkennen van deze tuinen. Mooie tuinen met planten uit alle delen van de wereld, wel een heel andere tuin als de tuinen van Monte Palace maar toch ook heel mooi, wel veel minder gericht op de toerist. Wel net als bij Monte Palace weer veel verschil in hoogte. Ook toch wel weer veel planten in bloei, terwijl dat nog niet verwacht was.

Na ruim twee uur door de tuin gedwaald te hebben pakken we de auto weer naar het centrum van Funchal waar we even wat rondstruinen voor we op een terrasje een pizza bestellen. Na de lekkere pizza gaan we op zoek naar de haven want voor vanmiddag hebben we in het hotel een dolphin and whale cruise geboekt met een catamaran. Maar als we willen inchecken krijgen we te horen dat de vaart is gecanceld, de oceaan zou te wild zijn. We krijgen dus de 70 euro terug die we in het hotel al hebben betaald. Als we een paar loketjes verder lopen worden daar wel vaarten aangeboden en die gaat wel door. Prijs ook hier 35 euro per persoon. Maar er is nog een groepje van vier Nederlanders die mee willen, en na wat handelen komen we uit op een prijs van 20 euro per persoon, een heel verschil dus.

15.00 uur vertrokken we met deze boot, geen catamaran maar een grote zeilboot, maar die nu op de motor voer. We zitten met een groepje Nederlanders bij elkaar en kletsen lekker met elkaar en wisselen ervaringen uit. Gewoon lekker gezellig varen we langs de kust, er staat een fris windje die steeds iets heftiger wordt. Bij ons gaan de jassen aan de vier mensen uit de buurt van Steenwijk hebben geen jas bij zich en gaan naar binnen in de boot. Achteraf misschien niet zo goed want als we van de boot gaan blijkt dat er twee van hen zeeziek zijn geworden. Wij blijven met twee heren uit Nijkerk boven op het dek. We denken dat we geen dolfijnen meer gaan zien maar op het laatst komt er tocht een familie langs zwemmen. Prachtig hier die beesten door het water manoeuvreren. Hierna varen we weer verder naar de haven en rond 18.00 uur komen we weer aan in de haven, waarna we de auto weer opzoeken en terugrijden naar Santa Cruz. Even naar de kamer waarna we het dorp ingaan om voor de laatste keer te gaan eten in ons ondertussen favoriete restaurant. Hierna zoeken we de kamer weer op. Een stukje schrijven, schaatsen volgen en de tickets voor de terugreis bevestigen.

Onze vakantie zit er weer op. Madeira is zeker een aanrader, mooi eiland, vriendelijke mensen, lekker eten.

1. Marianne:
    7 maart 2024