Vrijdag 2 oktober - Een paar dagen door de omgeving

2 oktober 2020 - Stadtkyll, Duitsland

Weer een paar dagen in de Eifel er op zitten, we hebben ons weer goed vermaakt ondanks het weer dat niet overal mee zat.

Dinsdag wordt een regendag, wij besluiten naar Keulen te gaan, waar we de binnenstad kunnen verkennen, en bij regen een winkel kunnen opzoeken. Keulen heeft in mijn ogen niet heel veel heel oude gebouwen, blijkbaar is er hier in de oorlog veel platgegooid, wel heel mooi is de dom, die we bekijken. Vooral de buitenkant vind ik indrukwekkend, van binnen vind ik de kerk die we in Trier hebben gezien veel mooier. De winkels in de binnenstad zijn niet heel veel anders als elders, veel bekende winkels die ook in Nederland zijn te vinden.

Woensdag hebben we rond onze locatie de omgeving verkend, we een rondje door de omgeving gereden, eerst gewandeld en gekeken bij het Eichholzmaar, een oude vulkaan mond waaruit een meertje is ontstaan, met een mooie begroeiing rondom en veel watervogels. In dit gebied waren 10.000 jaar geleden heel veel vulkanen actief die dus de heuvels en meertjes hebben nagelaten. Hierna verder naar enkele andere plaatsen met resten van de oude vulkanen. We maken ook een wandeling bij een groeve waarbij gesteenten zijn gedolven waar de molenstenen van gemaakt werden/worden. Er lopen hier schapen en geiten rond die het terrein kort moeten houden, opeens zie ik langs een bovenrand van deze krater een vos lopen, hij loert op de (jonge)geiten maar ziet ons ook staan, hij blijft even kijken maar loopt uiteindelijk verder, misschien komt hij later terug. Hierna gaan we weer verder, het begint ook meer te regenen, iets wat ons er van weerhoud om vanmiddag nog een langere wandeling te maken, wij gaan terug naar onze woning. Rond het middag willen we nog even kijken in Stadtkyl, voor de VVV en koffie met wat lekkers bij Doppelfeld de goede banketbakker van de plaats. Hier houdt ons een super aardige dame aan, Ilse, zij kan ons nog meer vertellen over de omgeving als de dame van de VVV. Ilse is een Nederlandse dame die hier in de omgeving woont en bijzonder is geïnteresseerd is de omgeving hier. Ze is bezig er een boek over te schrijven. ’s Avonds eten we bij Alt Stadtkyl waar we in gesprek komen met de ober over de corona problemen en de bijbehorende mondkapjes. Kwam hij eerst nogal nors over later kwam hij steeds langs met grapjes. De hele dag met een mondkapje rondlopen in het restaurant valt zeker niet mee voor hem. Dan valt het voor ons nog mee, alleen bij binnenkomst moet het kapje op.

Donderdagmorgen gaan we eerst nog langs in Bad Munstereifel, waar de jas die ik heb besteld binnen is. Hierna rijden we verder naar Euskirchen, de hoofdstad van deze regio, een mooi centrum met mooie gebouwen, na de lunch rijden we terug en stoppen in het oude stadje Blankenheim waar we rondlopen door dit mooie oude stadje waar vanuit een bron in het centrum de rivier de Ahr ontstaat. Heel veel oude gebouwen en bovenop de heuvel een mooie burcht waar we naartoe klimmen. Tegen het eind van de middag komen we weer op het park aan en na een bezoek aan onze woning waar we rond 18.00 uur eten bij de pizzeria La Sirena.

Vrijdag hebben we weer de Moezel opgezocht, via mooie wegen zoeken we Cochem op, waar we door het oude centrum dwalen en genieten van de mooie gebouwen en ook van de winkeltjes, veel leuker als de eenheidsworst in de grotere steden. Onze lunch gebruiken we in een restaurant met buitenterras en zicht op de rivier. Het is er een drukte van belang, langs de boulevard maar ook op de rivier. Na de lunch rijden we een stuk verder langs de moezel met tegen de hellingen de wijnranken waar de druiven worden geplukt voor de moezelwijnen. Ook stoppen we bij een sluis op de rivier waar de schepen in varen om er met 6.30 meter hoogte verschil  weer uit te varen. Rond 17.00 uur zijn we weer terug in Kronenburg.