25 september – Dagje Porto verder verkennen

25 september 2021 - Porto, Portugal

Na het ontbijt vertrekken we rond half tien, voor een verdere ontdekkingstocht door Porto. We lopen eerst vanuit ons hotel een richting uit waar we nog niet geweest zijn en komen daar weer langs een mooie kerk met mooie tegelvoorstellingen op de gevel waarna we via een omweg weer bij de rivier komen, hier zien we al diverse groepen langsvaren van kano-verenigingen die hier hun sport beoefenen op de rivier. Als we boven langs de rivier lopen komen we bij de bovenverdieping van de Ponte Luiz I, de brug die is ontworpen door een leerling van Gustav Eiffel, je weet wel van dat torentje in Parijs. Bij deze brug kun je bovenlangs en onderlangs, wij gaan nu via de bovenkant naar de overkant van de Douro River, waar de porthuizen allemaal hun huizen hebben. Hier lopen we eerst wat rond en we besluiten een rondvaart over de rivier te maken langs de 6 bruggen die hier over de rivier liggen. Een tocht van een uur, eerst stroomopwaarts en dan later naar de monding van de rivier waar deze overloopt in de Atlantische Oceaan. Op de boot allerlei reisgroepen, naast ons zit een dame waarbij ik zie dat ze een label van EffeWeg aan de tas heeft, ik vraag haar als ze Nederlandse is, ze blijkt uit Twente te komen en maakt met een groep van 46 mensen een toer door Spanje en Portugal, we wisselen wat ervaringen uit en komen ook in gesprek met de chauffeur van de bus waarmee ze rondreizen. 17 dagen met vertrek vanuit Nederland met de bus, voor ons geen optie, vooral de eerste dagen alleen maar in de bus. Hier in Portugal zitten ze in één hotel van vandaaruit maken ze excursies. Ik vind onze manier beter, we zien denk ik een stuk meer. Na de boottocht drinken we op een terras een kop koffie met een Pastei de Nata en willen een rondleiding bij een van de porthuizen gaan maken, dan blijkt dat dit op afspraak is en wij pas om 14.30 uur een rondleiding kunnen krijgen, dat lijkt ons niet, dus we slaan de rondleiding maar af. Jammer maar zo lang wachten of weer terug komen naar deze kant van de rivier, daar hebben we geen zin in.

We gaan weer terug naar de overzijde van de rivier, waar we eerst een stuk langs de rivier lopen en ergens iets gaan eten. Hierna zwerven we verder door deze mooie stad en genieten van de stad en de vele soorten mensen die hier rondlopen. We gaan ook nog even bij het station langs met zijn mooie tegelvoorstellingen. Rond half drie zijn we weer bij ons hotel en gaan even languit en een stukje in elkaar zetten, einde van de middag zullen we weer op pad gaan en daarna ergens iets gaan eten. Morgen trekken we alweer verder, dan gaan we naar Guimaraes waar we in een oud klooster zullen overnachten.

1. Hennie Vosselman:
    25 september 2021
    In Braga de: Bom Jesus de Braga bezoeken, maar dat staat vast ook in jullie reisomschrijving vermeld. Prachtige trappenpartij, heel bijzonder