12 en 13 juli - Bestolen in Praag

13 juli 2017 - Praag, Tsjechië

ruimte zetten. Daarna gaan we de auto wegbrengen want die kan niet bij het hotel blijven staan, daar kunnen alleen vergunninghouders uit e buurt staan. Een 500 meter lopen van het hotel ligt een bedrijfsterrein waar je betaald kan parkeren. Voor zo’n twaalf euro kan ik hier de auto achter het hek plaatsen. Hierna lopen we weer terug naar het hotel waar het inmiddels 14.00 uur is, en we kunnen inchecken. We hebben kamer 411. De kamer is ruim genoeg, netjes maar wat ouderwets. Geen airco, maar gelukkig kunnen we de ramen open zetten.

Nadat we ons hebben geïnstalleerd, gaan we met de tram naar het centrum van Praag. De tram komt niet ver van het hotel langs en bij de groenteboer kun je kaartjes kopen voor 24 kronen, een kleine euro. In het centrum dwalen we wat rond langs de mooie gebouwen en langs de rivier. We nemen ergens iets te drinken en rond een uur of half zeven gaan we eten. Na het eten nemen we de tram weer terug naar het hotel.  In het hotel aangekomen mis ik opeens mijn telefoon. Nog gebeld met het restaurant, waar ik deze het laatst heb gebruikt, maar daar ligt hij niet. De telefoon is ook al niet meer te bellen, geript dus. K……….

Eerst maar eens gebeld met KPN om de sim-kaart te blokkeren, daarna balen maar niet veel kunnen doen.

Donderdag – Na het ontbijt eerst maar eens op zoek naar een politiebureau. Gelukkig zit er een in de buurt van het hotel. Anderhalf uur wachten en uiteindelijk krijg ik een hele stapel papier van de agenten waarin het geheel is ingevuld. De agenten waren heel vriendelijk maar de snelheid zat er niet in. Hierna de tram weer gepakt naar het centrum van Praag. We hebben besloten vanmorgen eerst maar eens naar het kasteel te lopen om daar de omgeving te bekijken. Een mooie tippel, maar het weer is goed (in het zonnetje lekker, wel veel wind). Mooie gebouwen en veel mensen, wat een mensen lopen hier, en ook overal vandaan. Op de voetgangersbrug staan kunstenaars met hun waren, sieraden, tekeningen en schilderijen. Ook muzikanten laten zich horen. In de stad rond het kasteel veel restaurantjes en toeristenwinkels. En mensen, veel mensen. Ook veel kramen die een traditioneel lekkernij verkopen, een soort van deeg dat rond een mal wordt gedraaid en gebakken. Kan gevuld worden met jam, chocolade en ijs. Veel klimmen in deze straatjes. Tussen de middag eten we hier ook. Hierna lopen we de brug weer over en gaan verder op onderzoek uit in het deel aan deze kant van de rivier. Rond zessen gaan we het wat eten bovenin het winkelcentrum Palladium. Na het eten gaan we weer terug naar het hotel. Onze conclusie over Praag, veel toeristen, de bevolking is niet erg vriendelijk. Wel schoon en netjes in de stad. Heel veel mooie oude gebouwen die kleurrijk zijn en veelal al gerestaureerd maar nog lang niet alles.

1. Hans M. Spee:
    14 juli 2017
    Jammer van je telefoon, maar gelukkig niet je camera.
    Die norsigheid van de bevolking herken ik nog wel van mijn vakanties daar. zit er nog een beetje in uit hun sovjet tijdperk.
  2. H J van Heerde:
    14 juli 2017
    Veel plezier en laat je vakantie niet verpesten door die telefoon