22 t/m 24 juli - Wenen

24 juli 2017 - Wien, Oostenrijk

Het is zaterdag 22 juli als we rond half negen wegrijden bij ons hotel op weg naar weer een nieuwe bestemming en een volgend land. Wenen in Oostenrijk dit keer. Ook vandaag willen we proberen de snelwegen te vermijden, helaas komen we er na drie kwartier achter dat dit deze keer de verkeerde keus is geweest en komen we in een kilometers lange file. Iedereen is ergens naar op weg, wij weten alleen niet waarheen. Als we de route omleggen en weer op zoek gaan naar de snelweg richting Wenen komen we daar op de tegenliggende baan ook een hele lange file tegen. Wij kunnen nu dus wel doorrijden al is de snelweg tussen Budapest en Tatabanja een stuk van 40 kilometer niet best. Daarna wordt het een stuk beter. Ook nu weer een afwisselend landschap met nu veel zonnebloemvelden. Het weer is ook nog steeds goed, geen 36 graden meer maar rond de 32, dat is al weer een stuk aangenamer. Onderweg tanken we nog even en nemen iets te drinken. Tanken is hier nog leuk, 1,20 per liter.

We komen rond half twee in Wenen aan en na wat draaien door de stad komen we aan bij ons hotel voor de komende drie nachten, Hotel Korotan. We laden onze bagage uit en horen dat we de auto tot maandagmorgen voor het hotel kunnen laten staan, daarna moeten we naar een parkeergarage voor18 euro per 24 uur. Ja euro, want die hebben ze hier ook in Oostenrijk, we zo makkelijk met omrekenen. Daarna gaan we met de tram naar de stad, het is maar een paar haltes.

We dwalen een beetje door de stad met mooie gebouwen en nemen wat te drinken op een terrasje, wel lekker hoor, want het is toch wel weer benauwd hier. Vanmiddag hebben we al het grootste deel van de mooie gebouwen gezien en op de plaat gezet. Rond een uur of zeven gaan we eten bij een Italiaan, lekkere pasta. Hierna lopen we nog even rond en pakken de tram terug naar het hotel, we zijn wel aardig gaar. Als we op de kamer zijn doen we dan ook niet veel meer, wel zien we nog even een deel skeeleren van de WorldGames in Polen op een Duitse TV-zender. Winnaar Elton de Souza.

Na een goede nachtrust staan we rond 7.30uur weer op voor het ontbijt en gaan daarna met de metro naar Schönbrunn, het mooie paleis van Sissi en het voorbeeld van het decor van André Rieu. Nadat we de kaartjes hebben gekocht moeten we drie kwartier wachten voordat wij ook kunnen gaan beginnen aan de rondleiding door het paleis, want daarvoor krijg je op je kaartjes een tijd voor mee, om het publiek wat te spreiden. We zien 40 ruimtes in het prachtige paleis en via een audioapparaat wat iedereen mee krijgt worden we geïnformeerd over de verschillende ruimtes, echt wel de moeite waard. Na de rondleiding van een uur gaan we de tuinen van het complex in, tjonge wat groot en ook prachtig om te zien, wel jammer ze het onderhoud niet helemaal goed meer kunnen doen want er stond wel veel onkruid her en der, jammer. We zijn door een groot deel van de tuinen gelopen en in een hoek van de tuin kwamen we bij de dierentuin. De oudste ter wereld. En omdat we al verschillende dierentuinen in de wereld hebben gezien wilden we deze ook niet missen. Voordat we de dierentuin in gaan eten we eerst nog even iets want het is al lunchtijd geweest. Dan de Zoo in. Veel verschillende dieren in een mooi opgezet park. Omdat het zo warm is hebben sommige dieren zich terug getrokken en laten zich niet of moeilijk zien, maar de meeste soorten zien we wel. De dierentuin maakt reclame met de panda, dat ze die ook hebben, helaas is dit de mini-versie van dit mooie beest. Nadat we een paar uur hebben genoten van deze mooie dierentuin gaan we via het paleispark weer op weg naar de metro die ons terug brengt naar ons hotel. Daar komen we rond half zes weer terug. Even lekker luieren op bed, voordat we rond half acht weer de deur uitgaan om te gaan eten, via de receptie van het hotel hebben we een Oostenrijks restaurant, een straat verder. We beginnen buiten met een drankje maar al snel begint het te regenen en moeten we  naar binnen verplaatsen om daar te gaan eten. We hebben heerlijk gegeten en voor (Oostenrijkse begrippen) weinig geld. Hierna lopen we door de wat minder geworden regen terug naar ons hotel.

Op maandag besluiten we om de auto te pakken en de omgeving te verkennen, we rijden Wenen uit en rijden eerst naar Tulln an der Donau, waar we wat inkopen doen in een winkelcentrum buiten het centrum. Daarna rijden we door naar Krems an der Donau, waar we de mooie binnenstad verkennen.  Helaas begint het te regenen en gaan we eerst maar even lunchen want het is al bijna één uur. Na de lunch regent het nog steeds en hebben we geen zin in de regen de stad verder te verkennen. Daarom stappen we weer in de auto en rijden door naar Melk. Onderweg stoppen we nog ergens langs de weg waar een boer een kraampje heeft met lekker fruit, hoofdzaak is hier de abrikoos, waar de regio hier bekend om staat. We halen een bak lekkere abrikozen en rijden verder. Onderweg komen we heel voor brandweer tegen, blijkbaar is er op de Donau bij een cruiseboot iets gebeurd want er staan wel meer als 20 brandweerauto’s met bootjes langs de weg en het wemelt op de rivier van de bootjes om het cruiseschip. Als we aankomen in Melk is het nog droog, we lopen het stadje in wat bekend staat om haar mooie abdij die boven het stadje uittorent. We lopen naar boven en lopen wat door de abdij. Wat mooi hier bovenop een berg gebouwd. Als weer buiten komen regent het een beetje, we lopen weer snel naar beneden drinken nog iets en pakken de auto terug naar Wenen. Onderweg krijgen we aardig wat regen voor de kiezen, maar als we weer in Wenen aankomen is het daar weer droog. We parkeren onze auto in de aangegeven parkeergarage en gaan op zoek naar ons hotel, na wat zoeken weten we het weer te vinden. Vanavond hebben we ivm de regen aan de overkant van het hotel gegeten, lekker pizza.      Wenen PARLEMENT   Wenen, de kathedraal   Wenen, de kathedraal   Schloss Schönbrunn   Mooie tuinen van Schönbrunn   Flamingo's in de Zoo   Melk, de abdij