Onze eerste dag in Paramaribo

8 oktober 2016 - Paramaribo, Suriname

Onze eerst dag in Paramaribo begint al vroeg, want we zijn nog niet gewend aan de nieuwe tijden en zijn dus al vroeg wakker. Tussen vijf en zes al weer wakker,  nog even blijven liggen maar om kwart over zes er toch uit gegaan, even lekker onder de douche en dan toch maar alvast naar de derde verdieping voor het ontbijt in een half open ruimte bij het zwembad. Het ontbijt is prima, een ruime keus. Daarna gaan we een stukje buiten aan de wandel rondom hotel. Aan de overkant van de weg een Mall, er staan hier nogal wat zaakjes leeg, ook hier crisis. Om 9.00 uur zijn we met onze groep van vier personen en onze gids voor deze reis Harvey op pad om Paramaribo te verkennen. Een rondwandeling door het centrum waarbij Harvey overal de belangrijke gebouwen, monumenten en andere belangrijke dingen toont en er over verteld. Ook bezoeken we de Centrale Markt waar we kennis maken met verschillende soorten fruit en andere producten. Ook de vis en vleesmarkt is mooi om te bezoeken, het ruikt er niet heel lekker maar daar ben ik altijd redelijk snel aan gewend. Als we verder lopen door Paramaribo en neemt Harvey ons mee naar het kantoor van de agent die alles voor Kras regelt deze vakantie voor een kop koffie. We maken kennis met alle medewerkers. Na de koffie gaan we verder door Paramaribo. In het centrum van Paramaribo zijn veel gebouwen te vinden die door Unesco op de werelderfgoedlijst zijn geplaatst. Mooie oude gebouwen met Nederlandse, Franse en Engelse invloeden, alleen jammer dat staat van het onderhoud nogal slecht is. We bezoeken ook de Palmentuin en Fort Zeelandia, waar we in de buurt ook onze lunch hebben, lekkere bamie met kip, een groot bord vol, genoeg voor ons beiden. Daarna lopen we terug naar ons hotel, waar we rond drie uur aankomen. We gaan eerst even naar onze kamer, even bijkomen en daarna doen we nog even wat inkopen bij een chinese supermarkt in de buurt. Dan gaan we iets drinken met daarbij een lekkere appelpunt in het restaurant onder ons hotel. We gaan lekker op het terras zitten, het is ongeveer 37 graden, lekker warm dus. Maar het gaat regenen en we krijgen een beste bui. Omdat we onder een afdak zitten hebben we er geen last van, en de temperatuur wordt ook wat koeler. Na een tijdje gaan we naar onze kamer, het is ondertussen weer droog geworden. We gaan wat tv kijken en Berty maakt de tas voor de komende dagen klaar want dan gaan we met de boot en kunnen onze koffers niet meenemen. Rond een uur of zeven gaan we op pad om ergens iets te gaan eten.