5 oktober 2019 - Reisdag naar de Caprivi strook

5 oktober 2019 - Kavango Region, Namibië

Vandaag weer grotendeels een reisdag, van Etosha naar Rundu waar we een nacht verblijven in de Taranga Safari Lodge, een tented camp.

We verlaten na het ontbijt Namutoni en rijden vandaag een route van zo’n 460 kilometer over een steeds wisselend landschap maar wel allemaal over asfalt, wat lekker opschiet. We mogen hier 120 km/u maar ik rijd tussen de 95 en 100 km/u omdat daarboven de auto niet lekker rijdt, de wielen zijn duidelijk niet uitgebalanceerd. Tot Tsumeb zien we alleen lage begroeiing maar van Tsumeb naar Grootfontein zien we het landschap al veranderen, het wordt wat groener en de bomen worden groter. In Grootfontein stoppen we even om wat inkopen te doen, het is druk in de supermarkt want het is zaterdag en blijkbaar moet iedereen inkopen doen, we vallen als blanken wel op in de overwegend door donkere mensen bezochte OK Supermarkt. Na Grootfontein is het nog 260 kilometer naar Rundu ook nu weer een verandering in het landschap, de huisjes worden armoediger maar er wonen hier overal mensen, bijna constant vindt je huisjes. Waar eerst de huizen van steen en metalen golfplaten waren vind je nu veel meer huisjes van takken en stro, waar de wind zo doorheen kan waaien, en het waait hier nogal, want soms krijg ik van die rukken aan het stuur en stuift de zandstorm over de weg, dus ook door de huisjes.

De mensen zijn hier vrolijk, de kinderen zwaaien als ze zien dat er toeristen langs komen. Ook wordt er hier van alles te koop aangeboden langs de weg: Bossen stro en hout, potterie, houtsnijwerk, sinaasappelen en nog wat andere dingen die we zo niet thuis kunnen brengen. Ook zien we overal mensen lopen met cans op hun hoofd, zij hebben water gehaald bij de rivier of centrale putten. Ook andere zaken worden op deze manier vervoerd, ook door kinderen. Ook rijden hier ossen- en ezelkarren voortgetrokken door twee tot vier ezels of ossen. Na Rundu moeten we nog 35 kilometer rijden naar de lodge, waar we rond 14.00 uur aankomen. Een groene oase met 10 mooie tenten met uitzicht op de Okavanga rivier. Wij zitten in tent 1, een ruime tent met een goed bed, en badkamer met douche en toilet. We verkennen het kamp even en bespreken een sundowner cruise met vertrek rond half zes. Rond half zes vertrekt de boot, we zijn met 6 personen en schipper Klaus. We moeten langzaam varen want het water staat erg laag. Langs en in de rivier spelen kinderen en wordt water gehaald, ook wordt er gewassen in de rivier, we zien ook een paar jongetjes lopen met een aantal beste vissen die ze blijkbaar hebben gevangen, beste jongens hoor. We zien allerlei vogels en ook een kleine krokodil, nijlpaarden zien we niet, die zijn naar iets dieper water vertrokken voorlopig. Blijkbaar regent het momenteel in Angola, dus over enkele weken zal het water hier wel weer wat stijgen. Als we op de rivier varen, zitten we op de grens van Namibië en Angola, de overkant is dus Angola. We zien een mooie zonsondergang en op de boot worden we voorzien van drankjes en wat snacks. Tegen zeven uur zijn we terug, we kunnen dat ook zo aanschuiven voor het diner dat buiten op het terras wordt verzorgd, het is nog 34 graden, lekker dus.

Na het eten naar de tent, waar ik dit verhaaltje tik en Berty wat leest voor we gaan slapen.