1 oktober – kilometers maken naar Evora

1 oktober 2021 - Évora, Portugal

Vanmorgen na het ontbijt rond een uur of 10 in de auto gestapt en vertrokken in de richting van Evora, de langste reisdag van onze reis, we verlaten nu echt de bergen en rijden via de tolweg in bijna 4 uur naar Evora, onderweg zien we het landschap veranderen, van het bergachtige naar redelijk vlak. Maar ook van weelderig begroeide heuvels naar het droge landschap met wat bomen. De koeien die hier lopen moeten nu al bij gevoederd worden want gras is hier zo dor daar zit geen voedingswaarde meer in. We zien hier ook de kurkbomen waar eens in de ongeveer 10 jaar een schil vanaf gehaald kan worden. We zien ook hele plantages met jonge olijfbomen, want er heeft hier een ziekte in de olijfbomen gezeten waardoor ze allemaal gerooid moesten worden, nu zijn daar weer allemaal nieuwe boompjes gepland, maar die moeten nog even groeien voor ze een beetje opbrengst hebben. Als we in Evora aankomen bij ons hotel Vitoria Stone blijkt dit ook weer een mooi onderkomen te zijn, met mooie kamers en een zwembad met uitzicht op de 5e verdieping. Nadat we het hotel verkend hebben vertrekken we naar het oude centrum van de stad, die helemaal ommuurt is. Hier struinen we wat rond en pakken een drankje op een van de pleinen in het centrum. Rond een uur of zes komen we weer bij ons hotel, maar voordat we naar binnen gaan, lopen we nog even naar de buurman, een restaurant dat ik al op Tripadvisor had gezien, om een tafeltje te reserveren voor vanavond.

Het eten was inderdaad geweldig, Berty had een gerecht met kabeljouw en ik had een spies van kalf-ananas-gambas. Allemaal heel lekker, Berty had ook nog een walnoten-honing cake na.

Nu nog even nagenieten en wat op internet surfen en dan weer de binnenkant van de ogen bekijken.

1. Theo van de Rijt:
    1 oktober 2021
    Na het weekend mooier weer zijn de weersvoorspellingen. Is jullie van harte gegund!