21 september – Lissabon verder verkennen

21 september 2021 - Lissabon, Portugal

Vanmorgen na een lekker ontbijt, wel veel zoetigheid hierbij. Rond 9.00 uur vertrokken om Lissabon verder te verkennen. We hebben besloten om dat met een hop on-hop off bus te gaan doen en hebben besloten via een kiosk gekozen voor de rode bussen van Sightseeing Lissabon. Die gaan meerdere routes en voor een dag betaal je 22 euro per persoon. Eerst pakken we de paarse route door de stad en daarna richting Belem. Het is lekker weer (onderweg zien we meerdere keren de temperatuur van 28 graden) dus we zitten lekker boven op de bus met ons koppie in de zon. Onderweg zien we mooie gebouwen maar ook veel gebouwen die wel een kwastje verf kunnen gebruiken of nog heel veel meer, een complete verbouwing. Volgens mij is de woningnood hier niet zo hoog want we zien ook heel veel woningen (boven winkels) waar je naar binnen kunt kijken vanuit de hoge open dubbeldekker, en dan zien die woningen er leeg en vervallen uit. Bij ons in Nederland waren die woningen al lang gerenoveerd en voor beste bedragen verhuurd. We zien ook veel huizen met de karakteristieke tegeltjes op de gevels, heel veel verschillende tegels. Ook de pleinen en langs de lanen zijn hele mooie mozaïeken aangelegd in het straatwerk, prachtig om dat allemaal te zien. We rijden ook naar de buitenwijk Belem waar een mooi bouwwerk staat, paleis, kerk en nu museum. En we komen langs de bekende bakker van de Pastei de Belem, een lekker koek van bladerdeeg met daarin een soort van custard. Alleen van deze bakker (die het recept gebruikt van de lokale monniken) mogen de koeken Pastei de Belem heten, overal verder worden ze Pastei de Nata genoemd. Wij vinden ze wel lekker maar ook wel erg zoet. Als we weer in het centrum aankomen stappen we uit en gaan we op zoek naar een adres om te lunchen. Dat doen we in de winkelstraat waar over de gehele lengte bijna overal terrasjes zijn gemaakt, van allerlei verschillende restaurants. Wij zakken neer op een van deze terrasjes en bestellen een broodje. Op het terras hoeven we ons naast het eten niet te vervelen want het is hier lekker druk en er lopen van allerlei types rond hier, dus veel te zien. Wat hier ook veel voorkomt zijn de elektrische steps, die zoeven overal rondom je, en je hoort ze bijna niet aankomen. Ook een soort elektrische fiets die via een lidmaatschap gebruikt kan worden, je ziet overal van die groepen standaards waar je ze in kan zetten zodat ze weer opgeladen worden.

Na de lunch gaat we weer naar de stop van de bus om daar de blauwe route te gaan volgen, deze is echter net vertrokken, we gaan met een andere bus mee naar een centraal punt waar we na even wachten wel op de blauwe route kunnen stappen, een heel andere kant van de stad, via de binnenstad gaan we naar de buitenwijken, de haven, een nieuwe wijk die is gekomen op de locatie van de Expo Lissabon van enkele jaren geleden, en dan via het vliegveld en de andere zijde van de stad weer naar het vertrekpunt. Mooi om te zien hoe de stad is opgebouwd en de verschillen die er zijn, vooral rond de haven, veel bedrijvigheid rondom de schepen die hier liggen (veel met containers geladen) en aan de andere kant de oude vervallen gebouwen die worden afgewisseld met hypermoderne gebouwen. Ook het voormalige Expo gebied, was eerder een olieraffinaderij, en nu een moderne wijk met heel veel futuristische en architectonische hoogtepunten. En er wordt nog steeds bijgebouwd. Als we weer in het centrum komen wordt het wel erg druk, je kunt merken dat voor velen de werkdag er weer op zit en iedereen naar huis gaat, wat het verkeer verstopt.

Als we weer uitstappen bij de stop dicht bij de baai, lopen we naar de TimeOut Market, een grote overdekte markt aan de kust en voor een deel al gesloten (de versmarkt is maar een beperkte tijd open) maar aan de andere kant is een compleet horecaplein met wel mee als 25 verschillende standjes langs de kant en in de midden allemaal plaats om te zitten. Het zit er lekker vol met etende en drinkende mensen. Wij bestellen bij een zaak met wel 20 verschillende croquetten een paar croquetten, en wat te drinken. We hebben de traditionele bij ons ook bekend onder kroket, en een soort gevuld met een zwarte vissoort. Ook wel lekker. Hierna lopen we weer naar ons hotel en halen onderweg nog wat water voor op de kamer en morgen voor onderweg, want morgen gaan we weer verder reizen.