26 september – Porto weer verlaten

26 september 2021 - Guimarães, Portugal

Vanmorgen na het ontbijt, de auto weer opgehaald uit de parkeergarage die gelukkig minder vol stond als vrijdag toen ik de auto er in heb gezet. Voor het hotel de koffers ingeladen en de TomTom ingesteld, want die moet ons Porto uit loodsen. We zetten eerst koers naar Braga een religieuze stad in het noorden van Portugal, er staan hier ruim 30 kerken en in het verleden heeft deze stad gewedijverd met Santiago de Campostella om een pelgrimstad te worden. Het is een mooie nette stad, alleen is er op deze zondagochtend nog niet zoveel te doen. Meeste winkeltjes zijn nog dicht (alleen een paar toeristische winkeltjes zijn open), we dwalen wat door de stad en maken her en der wat foto’s. Bij een koffietentje wat open is nemen we koffie met weer wat lekkers, Berty heeft een lokale specialiteit, en deze smaakt haar bijzonder goed. Hierna lopen we nog wat rond en genieten van de mooie gebouwen, maar vooral van mooie aangelegde parken die erg kleurrijk zijn. Rond 12 uur stappen we weer in de auto en rijden verder naar onze volgende plaats Guimaraes, waar we overnachten in een voormalig klooster uit de 12e eeuw. Het klooster ligt op een heuvel 2 km van het centrum van de stad. Als we uitstappen krijgt Berty de deur van de auto tegen haar onderbeen, met als resultaat een best krap op haar been, die ook nog aardig bloed. Omdat we nog niet op onze kamer kunnen en dus niet zelf de wond even kunnen verzorgen wordt de wond verzorgt door een medewerkster van het hotel, die Berty voorziet van verband. Hierna dalen we de 2 km naar de stad af om hier eens even rond te kijken, als we aankomen in het centrum lijkt het alsof er weinig is te beleven, maar als we verder lopen komen we op een paar pleinen waar allemaal terrasjes zijn, we zoeken er een uit en bestellen onze lunch. Als wij er zo zitten komen er steeds meer heren in nette pakken en dames in galajurken op het plein en het terras, zij verzamelen zich voor de kerk. We volgen dit een beetje en het blijkt dat er getrouwd gaat worden, de bruidegom komt aan en word door iedereen begroet, de groep wordt steeds groter en uiteindelijk gaat iedereen de kerk in, dan komt uit een zijstraat de bruid die door (schijnbaar) haar ouder wordt begeleid naar de kerk. Als iedereen de kerk in is gegaan besluiten wij nog even verder te kijken hier in het centrum, maar als wij een minuut of 10 later weer langs de kerk komen is de ceremonie blijkbaar alweer afgelopen want dan komen die nette pakken alweer naar buiten, die Portugezen kunnen dat blijkbaar snel afwerken. Wij lopen hierna weer naar ons hotel terug en komen hier rond half vier aan, onze kamer is nu wel gereed en we kunnen naar onze kamer. Nadat we ons hier hebben geïnstalleerd gaan we het klooster/hotel verder verkennen, wat een mooie omgeving hier, mooie gangen, zalen en rondom het gebouw mooie tuinen en een zwembad. En een heel mooi uitzicht op de stad. We drinken nog even wat op een van de terrassen en dan gaan we op zoek naar de kamer om nog even te relaxen en bij te komen, vanavond gaan we luxe eten, in het restaurant van het hotel.

Nou dat eten was wel van een ander niveau als dat we tot nu toe hebben gehad, maar als je me vraagt was het ook lekkerder? Volgende keer ga ik net ze lief weer naar de restauratjes waar we tot nu toe zijn geweest. Was wel lekker, maar niet heel speciaal. En een soep vooraf zou groentesoep zijn, bleek het pompoensoep te zijn, zal ook een groente zijn, maar niet mijn favoriet, de zeebaars van Berty en mijn kalfsvlees was wel heel lekker.

Morgen weer verder, dan naar de Douro Streek waar we 2 nachten bij een wijnhuis in Mesao Frio verblijven.

1. Marianne:
    28 september 2021
    Hoe gaat het nu met het pootje van Berty?
  2. Jannes:
    29 september 2021
    Pootje Berty gaat weer helemaal goed, wel een beste schram maar verder geen last van