De Braziliaanse kant van de watervallen van Iguazu

4 oktober 2022 - Puerto Iguazú, Argentinië

Vanmorgen om 7.45 uur aan het ontbijt want Ricardo komt ons weer om 8.30 uur halen om naar de andere kant van de watervallen te gaan. Het ontbijt is hier niet heel erg uitgebreid, maar wat we hier wel krijgen is een gebakken eitje, altijd lekker. En er is fruit: Banaan, een sinaasappel/mandarijn en meloen. Lekker om de dag te beginnen.

Als Ricardo er is vertrekken we naar de grens want we gaan naar de Braziliaanse kant, en moeten dus Argentinië uit en Brazilië weer in, vanmiddag weer andersom dan. Aan de Argentijnse kant staat een beste rij te wachten, hier waren we al voor gewaarschuwd want het tempo aan deze kant is niet zo snel, we kunnen wel in de auto blijven zitten maar als we eindelijk aan de beurt zijn, worden onze paspoorten weer volledig ingebracht in de computer. Daarna naar de Braziliaanse kant, hier moeten we wel uitstappen en met ons paspoort en ons vaccinatiebewijs naar het kantoor om weer af te stempelen. Dan weer verder naar het Nationale Park Iguazu. Als we hier aankomen moeten we eerst kaartjes kopen bij de automaat, betalen met de creditcard. Dan moeten wij iets verder lopen en komt Ricardo met de auto naar deze kant en rijden we het park in. We moeten 11 kilometer verder zijn en mogen niet harder rijden als 40 km/uur. Hierop is controle door een GPS-kastje wat je in het park in de auto moet meenemen. Na 11 km stappen we uit en zien al gelijk de watervallen. We lopen al foto’s en video’s makend langs de rand die uitzicht biedt op de watervallen. De route is hier een stuk korter als aan de andere kant, ongeveer een kilometer. Het uitzicht is ook heel anders, als je hier komt moet je echt wel beide kanten zien van de watervallen, beiden zijn geweldig. Als we richting het einde van het pad lopen wordt het ook steeds meer nevelig en later zelfs echt nat door de spray die hier gevormd wordt. Aan het eind kun je ook via loopbruggen echt voor de waterval komen, je wordt er wel echt door en door nat, maar gelukkig schijnt de zon en met een temperatuur van 29 graden ben je ook nog zo weer droog.

Aan het eind is ook nog de mogelijkheid om met een lift een uitzicht punt te zien waar een prachtig overzicht is van dit deel van de watervallen.

Hierna stappen we weer in de auto en rijden naar de uitgang van het park. Het is rond twaalf uur als we bij de uitgang zijn. Ik kan hier nog even wat geld pinnen voor de komende dagen en voor het vogelpark wat we nu gaan bezoeken. Als we binnenkomen gaan we eerst nog iets eten, we willen ieder een portie bestellen, maar als we zien hoe groot de porties zijn, besluiten we er maar één samen te nemen. We zitten lekker in het zonnetje te eten met een blikje cola voor mij er bij, blijkbaar vinden de wespen dat ook lekker want binnen de kortste keren stikt het van de bijen rond mijn blikje cola. Ze houden niet van tonic want bij het blikje van Berty is geen wesp te vinden. Voorzichtigheid geboden dus bij het drinken. Na de lunch gaan we het vogelpark binnen, diverse vogels zitten hier in kooien maar er zijn ook kooien waar je doorheen kan lopen, kooien met lorries en ara zijn natuurlijk altijd mooi, en ook de toekan. Naast 120 soorten vogels is er ook nog een vlindertuin en zitten er kaaimannen, schildpadden en kruipen er grote hagedissen rond. Rond 14.30 verlaten we het park en gaan we de grens weer over naar Argentinië. Ricardo laat ons het uitzichtpunt nog zien waarbij je vanuit Argentinië zicht hebt op Brazilië (met 88 mtr hoog reuzenrad) en Paraquay. Ook een goed zicht op de nieuwe brug tussen Brazilië en Paraquay, die waarschijnlijk in december wordt geopend, als Bolzenaro de verkiezingen wint, anders moet er nog worden bekeken wanneer de brug geopend wordt. Hierna worden we weer afgezet bij onze Posada 21 Oranges. We zitten nog even aan het zwembad en daarna zoeken we de kamer op om de foto’s te downloaden en een stukje te tikken. Vanavond gaan we eten bij een restaurant in de buurt van de Posada.

1. Jannes Kamphuis:
    5 oktober 2022
    Wat een geweldig mooi land en onderhoudend beschreven door jou.
    Prachtig 😍
  2. Reini:
    5 oktober 2022
    Prachtige foto's en weer een geweldige reis die jullie maken.