Een heftige overtocht naar een volgend paradijs

12 oktober 2022 - Morro de São Paulo, Brazilië

Vanmorgen weer op tijd er uit, we krijgen eerder ons ontbijt als normaal, want eigenlijk is pas vanaf 8.30 uur ontbijt, maar voor ons wordt geregeld dat we een uur eerder kunnen aanschuiven in deze fijne pousada. Om 8.00 uur komt de chauffeur ons ophalen om ons naar de haven te brengen. We gaan met een catamaran naar ons volgende adres, 60 kilometer verder in de oceaan gelegen, Morro de Sao Paulo. Een tochtje dat ruim 2 uur zal duren.

Het wordt een heftig tochtje, met golven van soms meer als 4 meter hoog, ze slaan over de boot heen. Als we instappen zien we bij alle stoelen al plastic zakjes, deze zijn niet voor het eventuele afval, maar voor de mensen die de maaginhoud kwijt moeten tijdens de tocht. En dat zijn er nogal wat. Overal zie je mensen de zakjes vullen en er niet geweldig uit zien. Ook mensen die voor vertrek hun partner uitlachen als ze een filmpje over de overtocht zien, maar die het lachen wel vergaat en een paar keer een nieuw zakje moeten hebben terwijl de partner rustig kan knabbelen op een zakje nootjes en haar partner uit moet lachen. Als we aankomen op het eiland klaart iedereen weer op en even later zien we de man met zijn partner zitten aan een maaltijd, er kan nu wel weer wat in blijkbaar. Als we aankomen, moeten we eerst een belasting betalen van 6 euro per persoon voor we het eiland op kunnen, dan gaan we op zoek naar onze Pousada Aroeira en de koffers die de kruiers al hebben meegenomen. Een vriendelijke dame wijst ons de weg naar de pousada en daar aangekomen staat de kruier netjes met de koffers te wachten en kunnen we hem betalen. Alle vervoer op het eiland gaat met kruiwagens. En we zijn blij dat we zelf niet hoeven te slepen met de koffers, want het gaat hier aardig steil naar boven.

We krijgen onze kamer, een mooie kamer met een geweldig uitzicht op de zee, en we gaan nadat we de spullen op de kamer hebben gezet op zoek naar een eetgelegenheid waar we een lekkere ciabatta kunnen bestellen met kipsalade. Hierna gaan we verder het eiland verkennen, veel winkeltjes en restaurantjes aan onze kant op het eerste strand. Dan lopen we verder naar het tweede en derde strand, hier zitten de grotere hotels en pousada ’s met leuke strandtenten.

Hier gaan we in een luie stoel bij Funny’s onder de parasol genieten van een drankje en een hapje. Na een tijdje gaan we weer verder, terug naar onze pousada waar we op de kamer bijkomen van de belevenissen van vandaag, Zometeen gaan we nog weer op pad om ergens lekker te gaan eten. Morgen hebben we nog een hele dag hier op het eiland, waarna we vrijdag weer terug varen, dan met een gewone boot, iets rustiger, maar wel langer onderweg.