Via Frans Guyana weer terug naar Paramaribo

10 oktober 2016 - Paramaribo, Suriname

10-10-2016

Ik ben al om zes uur wakker, daarom kan ik mooi opstaan en genieten van de zonsopkomst want om 6.15 zal de zon opkomen. Ook Petra en Diana zitten al klaar op het strand om van dit moois te genieten. Prachtig al die kleuren. Hierna zoek ik nog even het bed weer op en ga daarna onder de (koude) douche, warm water kennen ze hier niet. Ook elektriciteit is er alleen van ’s avond een uur of zeven tot ’s morgens zeven. 8.00 uur ontbijt en om 9.00 uur vertrekken we voor een dorpswandeling. Jeffrey neemt ons mee door het dorp en toont ons de vruchten die er groeien, zoals mango, cashewnoot en enkele vruchten waarvan ik de naam niet meer ken maar waar lekkere vruchten tussen zaten. Ook zien we dat de vis binnenkomt om gerookt te worden. Meervallen van meer als een meter zitten er tussen, dat ze zulke grote vissen kunnen vangen vanuit de bootjes met hun netten. Om twaalf uur stappen we weer op de boot om terug te varen naar Albina waar de bus weer op ons wacht. We varen nu via Frans Guyana waar we een stop maken voor een kleine stadswandeling en een bezoek aan de gevangenis die bekent is geworden door de film over Pappilon een Franse crimineel die hier zijn straf uit moest zitten. Deze kant van de rivier is wel verder ontwikkeld als de Surinaamse kant, maar hier zit je eigenlijk ook in een stukje Europa, want het is Frans grondgebied, de auto’s rijden ook met Franse kentekenplaten. Na een bezoek aan de gevangenis varen we over naar Albina waar we in de bus stappen die ons terug brengt naar het Krasnapolsky hotel in Paramaribo. We komen na een snelle rit om 18.30 uur aan bij het hotel. We krijgen weer een kamer, en daarna gaan we iets eten bij Popeye een fastfood restaurant in het hotel. Tegen negen uur zijn we op de kamer, waar we lekker even onder de (warme) douche gaan en even voor de TV hangen voor we gaan slapen.